<strong>MISBRUKET ØKER:</strong> Flere får stjålet kortinfo på nett, viser tall fra Finanstilsynet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
MISBRUKET ØKER: Flere får stjålet kortinfo på nett, viser tall fra Finanstilsynet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Kortbetaling i nettbutikk:

Kortsvindelen øker - utenlandske nettbutikker er utfordringen

Nordmenn ble svindlet for 137 millioner i 2016 etter å ha fått frastjålet kortinformasjon på internett. 

Publisert
Sist oppdatert

Jevnlig kan Forbrukerombudet advare mot falske nettbutikker som er ute etter å lure deg, og det med god grunn:

Stadig flere får kortinformasjonen sin misbrukt på internett, og tapene i kroner og øre har økt kraftig de siste årene, viser tall fra Finanstilsynet.

Og det er ikke bare falske nettbutikker som er problemet - i november skrev Dinside om at 45.000 nordmenn antakelig har blitt frastjålet kortinformasjon i en internasjonal nettbutikk.

Kraftig økning i kortsvindel

Kortsvindel der selve bankkortet ikke fysisk er tilgjengelig for svindlerne, har økt kraftig de siste årene.

I sin risiko- og sårbarhetsanalyse for 2016, skriver Finanstilsynet at de pengemesssige tapene på kortområdet økte med 9,5 prosent.

Disse tapene var i stor grad knyttet til at svindlere stjeler kortinformasjon - uten å ha tilgang på det fysiske bankkortet. Antall involverte kort gikk opp med hele 52 prosent sammenlignet med året før.

- Tapene i 2016 var i stor grad knyttet til svindeltypen «Card Not Present», som isolert økte med 39 prosent. Tapene er samlet sett små. Denne svindeltypen skyldes gjerne datainnbrudd i utlandet, eller annen kriminell handling, der kriminelle har fått tak i sensitiv informasjon slik som kortnummer og lignende, sier Olav Johannesen i Finanstilsynet til Dinside.

I 2016 utgjorde dette svindel for 137 millioner kroner. Du kan se flere tall i tabellen nederst i artikkelen.

Bruk sikker betaling

I sin rapport skriver Finanstilsynet at «manglende etterlevelse av retningslinjer for sikkerhet i Internett-betalinger hos betalingstjenesteytere reduserer forbrukerens muligheter til å beskytte seg mot svindel».

Men finnes det likevel måter å unngå slike problemer på?

Johannesen påpeker at det er viktig at forbrukere undersøker nettbutikkens sikkerhet når de skal handle, og viser til at mange norske nettbutikker benytter såkalt 3D-secure, som tilbyr sterk autentisering (bestående av minst to faktorer) når betalingen gjennomføres.

Han sier videre at misbruket hovedsaklig skjer i utlandet.

- Det er lavere krav til sikkerhet ved gjennomføring av betalinger enn i Norge, som har lovfestet krav til sterk autentisering. For EU-/EØS-området, gjelder retningslinjer for sikkerhet for internettbetalinger som gir føringer om bruk av sterk autentisering. Når det nye betalingsdirektivet trer i kraft, vil dette vil bli lovfestet.

Her kan du lese mer om hva annet det nye betalingsdirektivet innebærer for deg som forbruker.

I tabellen under ser du Finanstilsynets anslag for samlede kostnader forbundet med stjålet kortinformasjon, i tusen kroner (legg på tre nuller).

Svindeltype betalingskort 2012 2013 2014 2015 2016
Misbruk av kortinformasjon, Card-NotPresent (CNP) (Internett-handel m.m.)35701519547205698410137015
Stjålet kortinformasjon (inkludert skimming), misbrukt med falske kort i Norge230876252426701360
Stjålet kortinformasjon (inkludert skimming), misbrukt med falske kort utenfor Norge5586951534516854844741762
Originalkort tapt eller stjålet, misbrukt med PIN i Norge2812821274212661887512857
Originalkort tapt eller stjålet, misbrukt med PIN utenfor Norge85449570130711422410223
Originalkort tapt eller stjålet, misbrukt uten PIN46034949551060333286
TOTALT135153140043164113188660206503

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer