AVTALE: Når Nordea og Gjensidige, samt forsikringsvirksomhetene i DNB og Sparebank 1 velger å slå seg sammen, er det for å vokse på markedet og tilby kundene bedre tjenester og vilkår. Forbrukerrådet sier at sammenslåingene har lite å si på kort sikt, men mener dette er gode muligheter for forbrukerne til å gå gjennom avtalene sine og sjekke om de er fornøyde. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
AVTALE: Når Nordea og Gjensidige, samt forsikringsvirksomhetene i DNB og Sparebank 1 velger å slå seg sammen, er det for å vokse på markedet og tilby kundene bedre tjenester og vilkår. Forbrukerrådet sier at sammenslåingene har lite å si på kort sikt, men mener dette er gode muligheter for forbrukerne til å gå gjennom avtalene sine og sjekke om de er fornøyde. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

DNB og Sparebank 1 vil slå seg sammen

– Konkurransen om kundene er beinhard

Nordea vil kjøpe Gjensidige, og DNB og Sparebank 1 ønsker å samarbeide om forsikring. Slik vil fusjonene påvirke forbrukerne.

Nylig kom nyheten om at Nordea har inngått en avtale med Gjensidige Forsikring om kjøp av samtlige aksjer i Gjensidige Bank for 5,5 milliarder kroner.

Hvis oppkjøpet blir godkjent i begynnelsen av neste år, betyr det at Gjensidige Bank-kunder vil flyttes over til Nordea, samt at Nordea vil kunne tilby kundene sine forsikringsprodukter fra Gjensidige.

I juni ble det også kjent at DNB og Sparebank 1 vil slå sammen forsikringsvirksomhetene sine, og at de dermed har inngått en intensjonsavtale om dette, som venter på godkjenning innen 1. januar 2019.

Forskjellige fusjonsmotiv

Her ser vi altså to fusjoner innen kort tid. Hva betyr det for forbrukerne?

– Lite på kort sikt, svarer Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Jensen understreker at fusjonene er forskjellige. Begge sammenslåingene handler riktignok om å vokse på markedet, men dynamikken bak er annerledes.

Nordeas oppkjøp av Gjensidige Bank må ses i lys av at Nordea har prioritert å bygge IT-infrastrukturen sin over flere år, en diger oppgave som gjør at annen forretningsutvikling gjerne settes på vent, ifølge Jensen. I den grad IT-satsingen nærmer seg slutten, er det naturlig at Nordea ønsker å ekspandere.

Når det gjelder skadeforsikring, har dette vært en svært lønnsom virksomhet de siste åra, da skadeprosenten har falt vesentlig i hele dette tiåret, som videre betyr at skadeutbetalingene blir mindre for selskapene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Sammenslåingen av Sparebank 1 Skadeforsikring og DNB Skadeforsikring, ville jeg trodd handlet om disse selskapenes vekstambisjoner, sier Jensen.

– Kommer kundene til gode

Forbrukerrådet mener sammenslåinger, som vi ser eksempler på her, er gylne muligheter til å sjekke avtalene du har, både med banken og forsikringsselskapet. En undersøkelse fra Finansportalen viser at norske forbrukere har blitt flinkere til dette.

Det er fritt fram for deg å bytte bank eller klage på forsikringsleverandør hvis du ikke er fornøyd.

Sparebank 1 synes sammenslåingene vi ser, er spennende. Det er mange aktører på markedet innenfor både bank og forsikring, og konkurransen om kundene er stor.

– Vi tror fusjonene vi nå ser i markedet, er en utvikling som vil komme kundene til gode, sier kommunikasjonssjef Ida Håvik i Sparebank 1 .

DNB støtter sin potensielle framtidige samarbeidspartner:

– Konkurransen om kundene er beinhard. Bank og finans utfordres av helt nye aktører, og vi vil trolig se mange spennende samarbeid i framtida, både mellom etablerte og nye aktører, sier kommunikasjonsrådgiver Cecilie Skjennald i DNB.

Sparebank 1 har hatt rundt ti prosent av skadeforsikringsmarkedet de siste 17 åra, mens DNB har hatt en markedsandel på kun fem prosent, viser tall fra Finans Norge.

Lover bedre forsikringer og vilkår

Håvik hevder at hvis avtalen mellom forsikringsvirksomhetene til Sparebank 1 og DNB blir godkjent, vil dette komme kundene til gode ved at kundene fortsatt vil få gode forsikringer til konkurransedyktige priser, og at disse ikke vil bli dyrere som følge av fusjonen.

- Det er vanskelig å si mer om hvordan samarbeidet blir, siden det foreløpig kun er en intensjonsavtale som er signert, men kundene vil uansett merke lite til en eventuell sammenslåing, og de vil ikke trenge å gjøre noe aktivt selv, ifølge kommunikasjonssjefen.

DNB sier målet med sammenslåingen helt klart er at kundene skal få flere og enklere forsikringsprodukter med enda bedre vilkår og betingelser.

– Vi vil kunne gi kundene et enda bredere tilbud, blant annet gjennom skadeforsikring til bedriftsmarkedet, som vi ikke tilbyr per i dag, sier Skjennald.