Konklusjon

KOMMENTAR: Jo nyere og sterkere sykkel - jo dyrere forsikring. Prisnivået er imidlertid faretruende nær smertegrensen. Og valuta for skadefri kjøring? Glem det.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kjøper du en 1999 modell Kawasaki ZX 600R ligger prisen på cirka 100.000 kroner. Full kasko for en med 75% bonus er rundt 20.000 kroner.

Kjører du skadefritt i fem år har du faktisk betalt det samme i forsikringspremie som du ga for sykkelen.

Bare for rikinger

Er sykkelen finansiert med lån vil avdragene per måned utgjøre rundt 3.000 kroner. I tillegg kommer altså forsikringssummen som per måned utgjør rundt 1.670 kroner - vintermånedene inkludert.

Pluss på omregistreringsavgift, veiavgift, bensinutgifter og sikkerhetsutstyr, og konklusjonen blir en syltynn lønnskonto. Og husk: Regnestykket blir enda verre om du har lavere bonus.

Det skulle vært interessant å vite hvor mange eiere av slike sykler som har kaskodekning.

Dropp kasko

Er du en kyndig sjåfør, kan det være fristende å bare betale for den lovpålagte ansvarsforsikringen. Som tabellen viser er også det å velge delkasko en dyr løsning.

Er du flink til å spare, eller har en ryddig økonomi, bør du heller sette av et månedlig beløp på en egen sparekonto til å dekke eventuelle skader. Tenk deg imidlertid nøye om før du bestemmer deg. Feiltrinn kan koste dyrt.

Ingen premiering for skadefri kjøring

Selv med maksimal bonus blir regningen for høy.

Når selskapene stadig klager over at skadeutbetalingene er høye, er det for undertegnede en gåte at de faktisk ikke gjør mer for å beholde, eller kapre kunder, som kan dokumentere skadefri kjøring.

Forstå det den som vil.

Forsikringsselskapenes drømmekunder blir dermed de med mer penger enn vett. Trøsten får være at du ennå ikke må ha kaskoforsikring for å sykle. Det kommer vel snart det også. I så fall ligger du med bukkestyre på racersykkelen dårlig an.

Enig eller uenig? Si din mening i diskusjonsobjektet i hovedartikkelen!