Kongescooterne

HIPT: Vi har oppdatert vår scooterserie med storselgerne fra Peugeot, Daelim, og Benelli. I tillegg får du selvsagt de andre toppselgerne fra blant annet Honda, Kymco, Aprilia og Vespa.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Står en ny scooter høyt på ønskelista? Da er du antagelig ute etter en modell som ser bra ut, har gode kjøreegenskaper og god kvalitet.

Er du riktig heldig har den også en pris som passer til din lommebok.

Enormt utvalg

Med dagens gode utvalg skal du være ganske sær hvis du ikke finner en modell som passer for deg.

Trykk her for å gå rett til den nye artikkelen om toppselgerne fra Ride MC.

  • Generelt tror vi at kvaliteten på de ulike merkene er omtrent like god.

    Vær likevel oppmerksom på prisen for nytt eksosanlegg, de har en lei tendens til å ruste alt for fort.

    Som regel betaler du ekstra for designet og linjene på vidunderet. Jo hippere - jo dyrere, selv om de dyreste modellene normalt også leveres med litt mer påkostede deler.

  • Selv om dekkene er små kan de gjerne være så brede som mulig. 12 eller 13 tommers hjul bak er å anbefale.
  • Kongescooterne

  • Be alltid om en prøvetur. Tyngdepunkt og kjørestilling på en modell kan passe perfekt for kameraten din, men være helt feil for deg.

    Husk at det er de faktiske kjøreegenskapene som er avgjørende, og ikke de tekniske dataene alene. Under prøveturen bør du fokusere på bremseevne og stabilitet i svinger. Legg også merke til om bryterne sitter logisk til, og om det er mulig å se noe i speilene.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    I dag er skivebremser på forhjulet blitt tilnærmet standard. Sørg derfor for at din utvalgte er utstyrt med skivebremser.

Billig framkomstmiddel


Du slipper relativt billig unna hvis du velger scooter som ditt kjøretøy. Prisene på de nye modellene er absolutt levelige. Generelt varierer prisene fra 13.000 til 25.000 kroner.

I motsetning til motorsykler slipper du også å betale veiavgift, og kan nyte godt av lave forsikringspremier. Prisene varierer imidlertid fra selskap til selskap. Se mer om dette under Oslo Yamahasenter.

Kanskje enda mer merkbart er at scooteren har svært lave bruksutgifter. Behandler du sykkelen pent er vedlikeholdsutgiftene lave, og begrenser seg stort sett til en årlig service og oljeskift.

Service hos forhandler koster rundt tusenlappen, og er normalt en forutsetning for at garantien skal gjelde.

Med en scooter slipper du, i hvert fall her på østlandet, også å betale bompenger. I tillegg kan du smile hånlig til bilistene hver gang du fyller tanken. Scootere i mopedklassen er nemlig gjerrige.

Firetaktsmotorene bruker aller minst, men også totakterne har et lavt forbruk. Med kjøring til og fra jobb eller skole, vil bensinutgiftene normalt ligge mellom femti og syttifem kroner i uka.

Pruting?

Gode kremmere klarer nesten alltid å presse prisen, og kjøper du en helt ny scooter fra forhandler anbefaler vi at også du prøver deg.

Konkurransen i markedet er imidlertid hard, så det er slett ikke alltid selgerne har noe å gå på når det gjelder selve kjøretøyet. I så fall bør du prøve å få gode rabatter på ekstrautstyr som hjelm, hansker og lås.

Trykk på lenkene nederst til venstre, eller øverst til høyre i artikkelen for å se hvilke modeller de ulike forhandlerne selger mest av, og for å se vår bildespesial.

Les også våre tidligere mopedtester:

Resten av artikkelen finner du her: