Kommer ikke drosjen?

Kan du kreve å bli kjørt gratis når en forhåndsbestilt drosje kommer en time for sent? En ringerunde vi har foretatt, viser at praksisen varierer rundt om i landet.

Du har bestilt drosje hjem på julaften, så sent du bare våger med tanke på at dine mindreårige barn ikke skal være helt utslitt. Men drosjen kommer ikke. Du venter og venter. Det går en halv time. Det går én time. Ungene sutrer og hyler, halvt i svime. Langt på natt - over én time etter tiden du avtalte med sentralen for én uke siden - kommer drosjen.

Du er nå temmelig het rundt ørene, og krever at drosjesjåføren kjører deg hjem gratis. Gjør han det?

Kristiansand: Ja

I Kristiansand er det to drosjesentraler. Utbryterne i Taxi Sør holder det høyeste servicenivået DinSide fant under ringerunden. - Om drosjen er én time forsinket i forhold til avtalt tid, vil sjåføren få beskjed fra sentralen om å kjøre passasjeren gratis, sier daglig leder Ole Martin Olsson. - Da har vi enten foretatt en feilregistrering her eller sjåføren har ignorert en beskjed. Når feilen så klart ligger hos oss, erstatter vi turen uten videre.

I høytidene tar Taxi Sør forbehold om at det kan bli litt forsinkelser. Men det er snakk om høyst ti minutter, mener Olsson, som later til å ha bedre kontroll over trafikksystemet sitt enn noen andre DinSide snakket med.

Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen: Nei

Nå er det flere drosjesentraler i Stavanger, men Stavanger Taxi dekker ikke under noen omstendigheter ikke-materielle tap som følge av forsinkeler, sier Tor Henning Larsen i Stavanger Taxi.

I Oslo kan det hende man får en gavekupong pålydende 50 kroner for tort og svie om man har blitt virkelig dårlig behandlet. I Bergen får DinSide opplyst at refusjon ved forsinkelser er noe Bergen Taxi nå vil behandle i forbindelse med at byen nå får konkurranse i drosjenæringen.

Men generelt må man i alle disse byene dokumentere et økonomisk tap for å få refusjon. Man må klage skriftelig til sentralen og legge ved kopi av kvitteringen. Sjåføren skal ha sine penger uansett.

Men når det er økonomiske tap som følge av unormalt store forsinkelser, kan sentralene dekke både dette og hint. I Oslo har man dekket utgiftene til en annen drosje når den opprinnelig bestilte ikke kom. Man har også dekket parkeringsutgifter ved flyplassen, når den reisende i stedet måtte benytte egen bil. I Bergen og Stavanger har man unntaksvis også dekket flybilletter for folk som på grunn av forsinkelser ikke rakk flyet.

Det har man aldri gjort i Trondheim, og Oslo Taxi vil nok heller ikke gjøre dette uten svært hard pågang fra klageren.

Tromsø: Tja

Også i Tromsø må man henvende seg skriftelig til sentralen med klage, vedlagt kopi av kvitteringen. Men her refunderer man turen når drosjen er én time forsinket. - Om folk har en grei forklaring og er misfornøyde, så refunderer vi, sier styreformann Jan Pedersen. - Vi gjør ikke noe nummer av det. Hovedsaken er at kunden føler seg urettferdig behandlet.

I Tromsø dekker man automatisk flybilletter om kunden har beregnet seg god tid til flyet og likevel kommer for sent på grunn av rot hos drosjene.