Slik unngår du svindlerne

Kom ikke Finn-varen?

Mange opplever å betale for en vare på Finn.no, som ikke dukker opp i posten. Men du kan få pengene tilbake - hvis du er heldig.

UHELDIG MED KJØPET? Slett ikke alle selgerne som annonserer for varer, sender deg varen etter betaling. Hva gjør du da? Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
UHELDIG MED KJØPET? Slett ikke alle selgerne som annonserer for varer, sender deg varen etter betaling. Hva gjør du da? Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Flere av klagene som Forbrukerklageutvalget jevnlig behandler, gjelder folk som har kjøpt - og betalt - for en vare fra en privat selger på Finn.no eller andre liknende tjenester, uten at de noensinne mottar varen.

I noen tilfeller er det snakk om varer for flere tusen kroner.

Men er det håp om at kjøperen i slike tilfeller kan få pengene tilbake for varen de har betalt for, men ikke mottatt?

Varen kom aldri

Blant de behandlede sakene i Forbrukerklageutvalget er det folk som har kjøpt alt fra en ring til 1.550 kroner til en iPhone X til 5.500 kroner – av private selgere, uten å få noe som helst.

Felles for disse sakene er at kjøper har kunne dokumentere kjøpet overfor Forbrukerklageutvalget ved hjelp av en kvittering og korrespondanse mellom partene.

Dermed har Forbrukerklageutvalget kunnet slå fast at selgeren som ikke har levert varen må betale pengene tilbake, inkludert renter.

Dette gjør Finn

Vi har spurt Finn hva de gjør for å stoppe selgere med uærlige hensikter.

Ifølge Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet, jobber hans avdeling med forbrukertrygghet blant annet gjennom kontroll av annonser, meldinger og brukere.

- Vi ønsker ikke at brukere på Finn skal oppleve uønskede hendelser, blant annet det å bli utsatt for selgere med uærlige hensikter. Derfor oppfordrer vi alle som opplever noe uønsket om å si fra til oss, sier Gjefsen.

Han sier videre at en av hovedoppgavene til avdelingen er å vurdere slike henvendelser, og eventuelt stoppe de med uærlige hensikter.

- Er det noe kjøperne av varer kan gjøre for å styre unna selgere som er problematiske?

- Dessverre er det også på Finn, som ellers i samfunnet, noen som har uærlige hensikter. For å styre unna disse anbefaler vi at man tar en vurdering av tilbudet, sier Gjefsen.

Er det for godt til å være sant, bør man styre unna, sier han, og anbefaler videre å gjøre undersøkelser av den som selger gjenstanden, og av det som selges.

- Vi anbefaler også å unngå å forskuddsbetale for varer, legger han til.

Vanskelig å få pengene fra svindlere

Selv om du har rett på pengene tilbake etter vedtak i Forbrukerklageutvalget, kan det by på noen utfordringer, ifølge Forbrukerrådet.

Pia C. Høst, leder av forbrukerdialog, forteller til Dinside at utfordringen med denne typen svindelsaker er at selv om du har retten på din side, så møter du neppe en motpart som er villig eller har muligheten til å gjøre opp for seg.

- De bryr seg heller ikke nevneverdig om de får et vedtak fra Forbrukerklageutvalget, mener Høst.

Det kan likevel være en løsning på problemet:

- Får du ikke pengene kan du gå til namsfogden eller lensmann der selger bor. Du må betale over 1000 kroner for det, men du kan kreve det tilbake sammen med resten av summen du skal ha, forteller Høst.

Er det derimot snakk om en proff svindler som har solgt deg varen, kan det være en krevende øvelse også for namsfogd eller politi å få tak i pengene.

- Særlig når det handler om proffe svindlere, er det dessverre ingen garanti for at namsfogd og politi får tak i pengene. De er ofte svært vanskelig å få tak i, sier Høst.

Ta forholdsregler

Hun legger til at det beste for å unngå denne typen problemer, er å ta noen forholdsregler før et eventuelt kjøp:

  • Ikke betal for varen på forskudd.
  • For å sikre at det ikke er tyvegods kan du be om en kvittering.
  • Det er lurt å handle fra personer som bor så nærme at du kan se varen før du betaler. Da kan du møte selger og betale kontant eller med for eksempel Vipps på stedet.