Kolesterolet ned på 10 dager

Kolesterolet ned på 10 dager
Farlige blodfettyper er et stadig større helseproblem. Men det finnes håp. Sunn kost kan senke kolesterolnivået på bare ti dager viser ny forskning. Spiser du riktig? Test deg selv her.

Studien som er foretatt i samarbeid med svenske Karolinska Instituttet viser at det er veldig tydelig sammenheng mellom matvaner og kolesterolinnhold.

Deltagerne i undersøkelsen, ca 100 blandingskost-spisere i alder fra 21 til 98 år fikk bo på hotell i ti dager hvor de ble servert den samme grønne maten med sunne fettyper. Typisk middelhavsmat med mye tomater, olivenolje, fetaost og aubergine.

Hver morgen ble så deltagernes kolesterolnivå målt. Og resultatene lot ikke vente på seg; etter bare ti dager gjennomsnittspersonen senket sitt kolesterolnivå med 20 prosent, i enkelte tilfeller enda mer.
-Det totale gjennomsnittet blant deltagerne fra i starten på 6,8. Ved slutten av studiet hadde nivået sunket med nesten en enhet - noe som er helt fantastisk ifølge forskerne.

Det trengs ikke mye fett
-Dessuten viste det seg at det skadelige kolesterolet, LDL, hadde minsket i forhold til det beskyttende, HDL. Det gjorde resultatet enda bedre.
-Resultatet var overraskende sterkt, og når man vet at maten er så viktig for blodfettet og at det å få høyere kolestrolnivå kan forårsake hjerte-karsykdommer er det et svært godt funn.

Trenger ikke bli vegetarianer
Undersøkelsen viste at nivået sank selv om de spiste mye feta-ost og en hvis mengde mettet fett trenger man. Spis blandet kost, men vær tilbakeholden med fete meieri-produkter og kjøtt. La frukt og grønnsaker dominere kosten var rådet fra de svenske forskerne.

TEST: Spiser du riktig?
1.Spiser du grønnsaker til de fleste måltider?
JA:+5
NEI:0
2.Spiser du ofte lunch ute?
JA:0
NEI:+2
3.Steker du i olje i stedet for margarin?
JA:+2
NEI:-2
4.Spiser du godterier flere ganger i uken?
JA:-2
NEI:+1
5.Spiser du helt vegetarisk en eller flere ganger i uken?
JA:+3
NEI:-2
6.Pleier du å basere lunchen din på kjøtt heller enn grønnsaker?
JA:-1
NEI:+3
7.Er smør og ost ditt vanligste pålegg?
JA:-1
NEI:0
8.Spiser du fisk minst en gang i uka?
JA:+2
NEI:-2
9.Drikker du brus eller melk oftere enn vann?
JA:-2
NEI:+2
10.Spiser minst en frukt om dagen?
JA:+3
NEI:-2

Summér RESULTAT:
*Under 9 poeng:
Du får i deg alt for mye mettet fett, og vet det sikkert selv. Men å forandre kosten behøver ikke være så vanskelig. Ta det steg for steg! Kanskje greier du å avse smøret på skiva og spise litt jordbær i stedet for sjokolade på ettermiddagen?

*10-15 poeng:
Du anstrenger deg for å spise grønt og være fornuftig - i hvert fall iblant. Det er bra, men kan bli enda bedre. Følg tallerkenmodellen(50% grønnsaker, 25% kullhydrater og 25% proteiner). Dersom du spiser ute ofte: Tenk på at restaurantmaten ofte er unødig fet. Unngå spesielt retter som er basert på ost.

*16-23 poeng:
Du er veldig nøye med hva du spiser, og velger ofte vegetarisk - dersom du ikke er vegetarianer helt og holdent. Du holder kolesterolet i sjakk, og får i deg masse vitaminer og antioksidanter på kjøpet. Fortsett slik, men husk at du kan skeie ut også - ihvertfall iblant!

FAKTA: Hva er kolesterol?
Kolesterol er et av kroppens egne fettyper, lipider. De har en rekke funksjoner i kroppen, som for eksempel varmeisolering, energilagre og produksjon av viktige hormoner.

Hva er skadelig kolesterol?
Det finnes ulike blodfettyper, hvor LDL-kolesterolet er skadelig i for store mengder. Det bidrar til åreforkalkning og kan bare påvirkes gjennom kosthold og medisiner. HDL-kolesterolet beskytter mot hjerte-karsykdommer og kan økes gjennom mosjon og endrede vatvaner.

Når er kolestrolet for høyt?
De ønskelige nivåene for totalt kolestrol ligger på mindre enn 5,0 mmol/l og for LDL-kolesterol på et nivå lavere enn 3,0 mmol/l.

8 Måter å senke kolesterolet:
1-La grønnsaker dominere kosten.
2-Velg heller kokt enn stekt mat.
3-Dropp smør og ost på skiva, velg magre pålegg.
4-Kutt ned på chips, fete oster og kjøttprodukter
5-Unngå dressing på salaten (i hvert fall de fete)
6-Forsøk å spise vegetarisk minst en gang i uken
7-Drikk vann til maten
8- Mosjonér. En halvtimes tur om dagen holder.