Kjøp av bil

Bilen er en investors mareritt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Å kalle en ny bil for en investering er nok å ta litt hardt i. Likevel er det mange som bruker sparepengene sine på en bil frem for å putte pengene i noe som faktisk gir en positiv avkastning.

Taper seg 23 prosent

Fordi en bil ofte blir kjøpt i stedet for en annen mer lønnsom investering, er det også reelt å se på hvor negativ en bil egentlig er for sparepengene dine.

Forskjellige biler taper seg ulikt i verdi. Men en ting er sikkert, kjøper du en ny bil, har bilen allerede tapt seg atskillige tusenlapper når du kjører ut fra bilbutikken.

En Alfa Romeo 156 1,8 liter som koster nærmere 300.000 som ny, har tapt seg nesten 70.000 kroner i verdi etter tre år. Det tilsvarer et tap på om lag 23 prosent på tre år, eller gjennomsnittlig åtte prosent per år.

Bankinnskudd med motsatt fortegn kan vi vel kalle det?

100.000 kroner per år

Må du i tillegg låne penger for å kjøpe bilen, blir regnestykket enda verre. Ett lån på 300.000 kroner vil koste deg om lag 6.500 kroner i renter og avdrag hver måned i fem år (før skatt). Tar vi med kostnader til bilpleie, bensin, forsikring, reparasjoner og bompenger, kan du fort vekk regne med årlige kostnader på nærmere 100.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny bil yngler ikke, den bare spiser.

Gratis moro

En veteranbil er ikke det samme pengesluk som en ny bil.

- I korte trekk vil en veteranbil holde seg i verdi hvis du tar godt vare på den. Du får masse gratis moro, sier daglig leder for Motormuséet på Strømmen Storsenter, Håvard Lillehaug.

Men det er langt igjen før man kan snakke om en lønnsom investering.

- Du må ha god flaks dersom et veteranbilkjøp skal gi en positiv avkastning på sparepengene dine, men fallhøyden er svært liten i forhold til mange andre investeringer. Du får stort sett igjen pengene dine, kanskje med en liten avkastning sier Lillehaug.