Garanti og reklamasjon

- Kjenner ikke klagereglene

Vet ikke at de kan få reparert ting gratis.

BETALER FOR NOE SOM SKULLE VÆRT GRATIS: Mange kjenner ikke reklamasjonsreglene og betaler for reparasjoner som skulle vært gratis, ifølge Forbrukerrådet. Kvinner og unge kjenner minst til sine rettigheter. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
BETALER FOR NOE SOM SKULLE VÆRT GRATIS: Mange kjenner ikke reklamasjonsreglene og betaler for reparasjoner som skulle vært gratis, ifølge Forbrukerrådet. Kvinner og unge kjenner minst til sine rettigheter. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Forbrukerrådet har undersøkt om nordmenn kjenner til forskjellen mellom garanti og reklamasjon, og resultatet er nedslående:

Halvparten av oss er usikre på hva vi har krav på når ting ikke funker.

- Det er dårlig nytt for lommebok og miljø, ifølge Forbrukerrådet.

Det er ungdom og kvinner som kjenner minst til sine rettigheter.

- Mange taper penger

- At mange ikke vet hvilke klagemuligheter de har når de handler produkter som mobiltelefoner og annet med fem års reklamasjonstid, betyr at mange taper penger. I tillegg gjør det at mange kaster produktene hvis de går i stykker i stedet for å få dem reparert gratis, sier Pia Cecilie Høst, som leder forbrukerdialog hos Forbrukerrådet.

Rettighetsforvirringen gir også unødvendige konflikter som lett kunne vært unngått.

– Hvis man kjenner reglene for reklamasjon ved kjøp fra næringsdrivende og bruker kontrakt ved kjøp hos andre privatpersoner, særlig ved kjøp av dyre ting som bruktbiler, slipper man mange konflikter, sier Høst.

Garanti og reklamasjon: Dette er forskjellen

Garanti: En garanti skal gi deg bedre rettigheter enn det du allerede har etter forbrukerkjøpsloven. Det vil si at den skal dekke flere ting eller ha lengre varighet.

Reklamasjon: Dette er klagerettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven når du kjøper noe som privatkunde fra en næringsdrivende.

Som hovedregel kan du klage på feil eller mangler som skyldes produksjonsfeil i fem år etter kjøpsdatoen på varer som er ment å skulle vare lenger enn to år, for eksempel vaskemaskiner, mobiltelefoner og biler. For andre produkter er fristen som regel to år.

Merk deg at dette gjelder produksjonsfeil eller mangler på produkter som er ment å skulle vare lenge.

Du kan altså ikke klage på at en mobiltelefon ikke tålte å falle to meter ned i asfalten. Men du kan klage på at mobilskjermen sprekker om du klarer å sannsynliggjøre at dette faktisk skjedde av seg selv.

Dette skaper forvirring

Her er noen av resultatene fra Forbrukerrådets undersøkelse:

  • Kun én av ti unge vet at de har fem års reklamasjonsfrist på mobilen.
  • Kun hver tredje kvinne vet at en garanti må gi bedre rettigheter enn reklamasjon, mens halvparten av mennene svarer korrekt.
  • Aller dårligst står det til med kunnskapen om bruktbilkjøp. På spørsmålet om hvor lenge man kan klage på en seks år gammel bruktbil som kjøpes i dag, er det kun seks prosent som svarer fem år, som er riktig.
  • Halvparten av kvinnene vet ikke at de kan klage ved kjøp fra privatpersoner, mens to av tre menn kjenner til at de kan klage også ved privatkjøp.
  • Menn svarer i større grad rett på spørsmålene om hva man kan klage på.
  • Mens sju av ti vet at næringsdrivende ikke kan avtale dårligere rettigheter enn de har krav på etter forbrukerkjøpsloven, så vet folk lite om hvilke rettigheter de har ved kjøp fra privatpersoner.
  • Hele fem av seks spurte svarer feil på spørsmålet om hvor lenge de kan reklamere på ting kjøpt av privatpersoner.

Folk vet heller ikke at de ved kjøp fra privatpersoner kan avtale andre rettigheter enn det kjøpsloven i utgangspunktet gir.