Kan jeg si opp mobilabonnementet mitt?

Jeg kjøpte en mobiltelefon med abonnement hos NetCom i 1997. I avtalen står det at det er en tre-års bindingstid, og at det vil koste 1500 kroner å si opp avtalen. Hva skal jeg gjøre?

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har reagert på slike kontraktsvilkår, og da spesielt på utstyr som i praksis har kort "levetid". En mobiltelefon som var rimelig god i 1997, vil jo som kjent være lite å skryte av i dag.

Forbrukerombudet trakk derfor NetCom inn for Markedsrådet (sak nr.6 1998), for brudd på markedsføringslovens § 9 a, som forbyr bruk av urimelige avtalevilkår i næringsvirksomhet. NetCom tapte saken.

I etterkant av Markedsrådets vedtak har derfor NetCom og Forbrukerombudet framforhandlet en ny standardkontrakt. Her presiseres det at avtaler om kredittkjøp av mobiltelefon for bedriftsmarkedet inkluderer to års abonnement. For private er bindingstiden 12 måneder.

Dersom du sier opp abonnementet før utløpet av to års perioden slipper du nå unna med å betale 500 kroner i gebyr til NetCom.

Problemet

Ulempen med Markedsrådets avgjørelse er at det ikke har tilbakevirkende kraft. Det vil si at kunder som kjøpte mobiltelefon før avgjørelsen, i utgangspunktet ikke vil nyte godt av resultatet.

Hva har NetCom gjort?

NetCom har tatt konsekvensen av at dette kan ramme kunder med de "gamle" kontraktene hardt. I følge informasjonssjef Guri Wormdahl i NetCom er det derfor bare å henvende seg til NetCom og få tilsendt en ny kontrakt med redusert bindingstid.

Du må altså be om en ny kontrakt. Når du har fått den slipper du også unna med å betale det reduserte gebyret, hvis du velger å si opp kontrakten før din periode er ute.

Klikk her for komme direkte til DinSides Juss-FAQ