Innskudd av kontanter:

Kan banken si nei til kontantene dine?

Her tar vi ikke imot kontanter, var svaret vår leser fikk i sin bank. Dette sier regelverket.

SETTE INN KONTANTER: Bankene skal ta imot kontanter, men ikke nødvendigvis i egne lokaler. Foto: NTB Scanpix
SETTE INN KONTANTER: Bankene skal ta imot kontanter, men ikke nødvendigvis i egne lokaler. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kan en bank nekte å ta imot kontantene til en kunde, om man møter opp for å gjennomføre et innskudd i deres bank?

Dette opplevde en av Dinsides lesere hos en av bankene til Sparebanken Vest på Leirvik.

Det store spørsmålet er: Hva sier reglene? Må banken ta imot kontantene dine?

Må ta imot kontanter - men ...

Dinside har spurt Finans Norge om hva du kan forvente av banken din med tanke på innskudd av kontanter. Er bankene pliktige til å ta imot kontantene dine?

I utgangspunktet er de det, ifølge Ann Håkonsen i Finans Norge.

- Etter finansforetaksloven paragraf 16-4 plikter i utgangspunktet bankene å motta kontanter fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene, forteller Håkonsen.

Men - hvordan de gjør dette, er opp til banken.

- Det følger av forarbeidene til paragraf 16-4 at det er opp til bankene selv å innrette seg slik at de oppfyller denne plikten, sier Håkonsen.

Hun viser til følgende utdrag fra de nevnte forarbeidene:

«Det avgjørende er at kundenes behov for kontantinnskudd og kontantuttak dekkes på en hensiktsmessig måte. [Bestemmelsen] utelukker ikke at bankene for eksempel kan ta betalt for innskudd eller uttak, og stiller heller ikke krav om at banken nødvendigvis må utføre kontanthåndteringen selv.»

- Enkelte av Finans Norges medlemsforetak har løst dette ved at kundene setter inn kontanter via annen bank eller bank i butikk. For eksempel har Skandiabanken løst dette slik at man setter inn kontanter via konto i annen bank eller bank i butikk, og deretter overfører pengene til Skandiabanken, sier Håkonsen.

Beklager manglende hjelp

Informasjonssjef Lars Ove Breivik i Sparebanken Vest beklager at kunden dette gjaldt ikke fikk satt inn kontantene sine.

- Vi kan bare beklage hvis en kunde opplevde mangel på hjelp ved besøket på vårt Leirvik-kontor, sier Breivik.

Han forteller at de har gjort endringer på sine kontorer fordi kundene deres endrer sin bruk av bankens tjenester og hvordan kontorene benyttes. Dermed har de ikke samme utvalget av maskiner på hvert kontor.

- Kontoret vårt på Leirvik har nettopp vært gjennom en slik endring der blant annet innskuddsmaskinen er fjernet, forteller han.

Må opplyse om alternativer

Finans Norge påpeker at bankene i utgangspunktet har en plikt å opplyse om alternativene dersom de selv ikke tilbyr mottak av kontanter.

- Hvis ikke, vil retten til å sette inn kontanter kunne uthules, forteller hun.

Breivik i Sparebanken Vest forteller at de skal være fleksible i forhold til mottak av kontanter på de enkelte kontorene.

- Hvis man trenger å få satt inn kontanter, kan dette også gjøres på våre kontorer. I denne kundens tilfelle burde behovet vært håndtert manuelt, sier Breivik, ettersom det å vise til nærmeste kontor ville vært lite hensiktsmessig.

- Nærmeste kontor med innskuddsmaskin er Os som det tar 40 minutter med bil og 40 minutter med ferje å reise til, sier Breivik.

Vær også obs på at banken må forholde seg til reglene om hvitvasking.

- Bankene er underlagt hvitvaskingsregelverket. I enkelte tilfeller kan banken være pliktig ikke å ta imot kontanter, for eksempel ved mistanke om at midlene stammer fra kriminalitet, sier Håkonsen.