Få føler seg sikre som bysyklister.
Få føler seg sikre som bysyklister.Vis mer

Juling på tohjuling

KOMMENTAR: Bilistene og politikerne skulle bare vite hvor mye vi syklister er verdt. Da ville de kanskje slutte å trakassere oss.

Daglige sykkelturer til og fra jobben resulterer ni av ti ganger i at blodtrykket ryker opp i umenneskelige høyder.

Som oftest er det bilistene som sørger for det høye blodtrykket. Bare taxisjåfører og bussjåfører gir anledning til enda mer trykk på blodårene.

Neglisjering av vikeplikter, parkering på fortauer og sykkelstier og aggressiv oppførsel er bare et utplukk av de ubehagelighetene vi syklister må tåle fra bilistenes side.

Mange mistrives

Hadde det ikke vært fordi vi oppfører oss svært forsiktig i trafikken, er det stor sannsynlighet for at flere av oss ikke hadde sittet her nå.

Likevel er vi mange som fortsetter å sykle. Fordi det er en rask og miljøvennlig måte å transportere seg på, fordi vi vet at det er sunt (hvis vi overlever), kanskje fordi vi ikke har bil, eller fordi kollektivtransporten ikke alltid er like bra.

Prise seg lykkelig

Man skulle tro at bilistene ville prise seg lykkelig over oss syklister. Vi er grunnen til at de ikke trenger å sitte i enda lenger køer hver morgen og ettermiddag. Og at de kan trekke inn forholdsvis frisk luft i lungene sine.

Men takken vi får er en kufanger i venstre hofte.

Politikerne burde også våkne. For syklistene er mange penger verdt.

Beregninger foretatt av Transport Økonomisk Institutt (TØI) viser nemlig at folk som sykler på jobben i gjennomsnitt vil spare samfunnet for 30.000 kroner årlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samme undersøkelse viser også at folk dropper sykkelen på grunn av dårlige trafikkforhold og manglende sykkelveinett.

At analysene til TØI også konkluderer med at nytten av sykkelveinett i norske byer er 4-5 ganger høyere enn kostnadene ved å bygge disse, gjør bare saken enda mer absurd.

Hvor blir de av?

Men ennå viser bybildet i Oslo svært få synlige tegn til nye sykkelstier.

- Jeg kan bekrefte at vi ligger etter planen når det gjelder utbygging av hovedsykkelveinettet i Oslo, sier avdelingsingeniør i Samferdselsetaten, Ove Hausvik.

At det ikke nytter å lage en liten hvit stripe i veibanen, kan en kort sykkeltur i hovedstaden dessuten bekrefte. Parkerte biler og overkjørsel av disse stripene viser at bilistene ikke aksepterer sykkelveier uten fysiske hindringer.

Forsker ved Transport Økonomisk Institutt, Torkel Bjørnskau, er enig.

- Spesielt parkering av biler på sykkelveier og bilister som ikke blinker og overholder vikeplikten ved høyresving er et problem, sier han.

Ikke engler

Nå skal vi ikke påstå at alle syklister er engler. For det ville vært en stor løgn.

Det er nok av de syklistene som hopper fra fortau til vei, sniker seg inn foran bilistene uten å se seg for og kjører 30 kilometer i timen på gangveiene.

Det er ikke de syklistene vi har vondt av, men de som forsøker å ta seg frem på en ærlig og hederlig måte. Men man kan likevel spørre seg selv hvorfor Jeppe drikker.

Kanskje han ville slutte hvis sykkelveiene i hovedstaden og andre byer ble bygget ut. Og hvis bilistene begynte å oppføre seg som medmennesker.