NESTEN SAMME SOM I FJOR: Det var ikke mye som skilte fjorårets julehandel fra i forfjor, viser tall fra Virke. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.
NESTEN SAMME SOM I FJOR: Det var ikke mye som skilte fjorårets julehandel fra i forfjor, viser tall fra Virke. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.Vis mer

Julehandel 2018

Julehandelen økte med tre prosent

Black friday-rekord bidro til noe av økningen.

Nordmenn handlet for tre prosent mer før jul i fjor enn i 2017.

Black friday, som i fjor var 23. november, regnes nå som starten av julehandelen.

– 2018 hadde tidenes beste black friday, noe som ga en skikkelig kickstart på julehandelen, sier Bror Stende, direktør for Virke faghandel.

Handelen i desember endte derimot så vidt over fjorårets.

Svakere på sentrene

Tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks, basert på tall fra 190 kjøpesentre landet rundt, viser at mange handlet mye like før jul.

Samtidig med at omsetningen i kjøpesentrene har noe svakere vekst i desember enn antatt, melder Posten om «all-time high» for pakker i Post i butikk.

– Tallene fra Posten tyder på at stadig flere handler julegavene på nett, sier Stende.

Priskrig senket matprisene

- Butikkenes kamp om kundenes julehandel, dro matprisene ned med 2,3 prosent fra november til desember 2018, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare, i en pressemelding.

Prisnedgangen i desember kom på et bredt spekter av varer, og ikke bare på de typiske lokkevarene i forbindelse med jul. Frukt er blant varene som bidro til prisnedgangen, med en nedgang på 5,8 prosent fra måneden før.

– Prisfallet i desember er et resultat av den tøffe konkurransen i bransjen. Samtidig ser vi at også sunne varer blir brukt som lokkevarer i julen, sier Størksen.

Ser vi på året som helhet, bidro den store avgiftsøkningen på sjokolade, sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer til økningen i matprisene i 2018.