Reklamasjon og garanti

Joda, du kan klage på bruktkjøpet

Halvparten av oss aner ikke når vi har rett på å reklamere på kjøp - eller reglene for garanti.

KLAGERETT: Halvparten av oss vet ikke reglene rundt reklamasjon og garanti, for eksempel når du handler brukt. I denne artikkelen får du svarene. Foto: NTB Scanpix.
KLAGERETT: Halvparten av oss vet ikke reglene rundt reklamasjon og garanti, for eksempel når du handler brukt. I denne artikkelen får du svarene. Foto: NTB Scanpix. Vis mer

Har den nye mobilen gått i stykker etter noen uker? Har sømmen i treningsbuksa sprukket etter noen dager? Har utemøblene rustet etter ett år?

Da bør du ikke nøle med å klage til forhandler eller produsent. Du kan kreve pengene tilbake, få byttet varen gratis eller få gratis reparasjon av produktet.

En ny undersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet viser imidlertid at flere av oss ikke aner reglene for reklamasjon og garanti.

Her får du forklaringen.

Kan bli dyrt for deg

Manglende kunnskap om reglene for reklamasjon, kan bli dyrt for både lommebok og miljø, opplyser kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet, Henrik Ebne, i en pressemelding.

Det betyr at mange betaler unødig for reparasjoner. I tillegg er det nok mange som kaster varer som de kanskje kunne fått reparert gratis.

Forbrukerrådet har spurt tusen nordmenn om de kjenner til forskjellen mellom garanti og reklamasjon, samt om folk kjenner sine rettigheter ved kjøp av varer fra butikker og privatpersoner. De spurte har svart på sju ulike eksempler. Kjennskapen spriker veldig.

Mange vet ikke at reklamasjonstiden er to eller fem år når man handler hos Næringsdrivende, opplyser Forbrukerrådet.

Forskjell på reklamasjon og garanti

Så hvilke regler gjelder egentlig?

Reklamasjon:

  • Dette er klagerettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven når du kjøper noe som privatkunde fra en næringsdrivende.
  • Hovedregelen er at man kan klage på feil eller mangler som skyldes produksjonsfeil i fem år etter kjøpsdatoen på varer som er ment å skulle vare lenger enn to år, for eksempel vaskemaskiner, mobiltelefoner og biler.
  • For andre produkter er fristen som regel to år.
  • Er du selv skyld i at produktet ikke fungerer, for eksempel fordi du har mistet mobilen i gulvet eller latt den ligge i regnet, kan du ikke reklamere.

Garanti:

  • En garanti skal gi deg enda bedre rettigheter enn det du allerede har etter forbrukerkjøpsloven.
  • Det vil si at den skal dekke flere ting eller ha lengre varighet.
  • Lurer du på hvor lang garanti varen du vil kjøpe har, kan du gjerne spørre forhandler om dette.
  • Vi har tidligere skrevet en sak om forskjellen på garanti og reklamasjon. Garanti er noe produsenten eller butikken kan velge å gi deg, som en ekstra service utover hva reklamasjonsretten gir deg. Reklamasjonsretten er altså en rett til å reklamere, dette ifølge forbrukerkjøpsloven. Derfor kan en garanti aldri gi deg dårligere vilkår enn loven.

Kvinner har minst peiling

I undersøkelsen kommer det også frem at færre kvinner enn menn vet at en garanti må gi bedre rettigheter enn reklamasjon.

Pia C. Høst, leder av Forbrukerdialog hos Forbrukerrådet, sier til DinSide at dette muligens kan ha noe med forskjell i kunnskap å gjøre:

PIA C. HØST: Leder av Forbrukerdialog hos Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet.
PIA C. HØST: Leder av Forbrukerdialog hos Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

- Men det har vi ikke mer informasjon om i denne enkle undersøkelsen. Det er jo også slik at menn i denne undersøkelsen har en tilbøyelighet til å ta en sjanse og dermed svare korrekt, mens kvinner i undersøkelsen har en tilbøyelighet til å ikke ta en sjanse og svare «Vet ikke». Da får kvinner en høyere «Vet ikke» -andel og dermed automatisk en lavere «Riktig»-andel, sier Høst.

Kjøp av brukt vare

Når man kjøper fra private selgere, er reklamasjonstiden to år, men man kan avtale at det ikke skal være mulig å reklamere.

Men hele fem av seks spurte i undersøkelsen svarer feil på spørsmålet om hvor lenge de kan reklamere på ting kjøpt av privatpersoner. Folk vet heller ikke at de ved kjøp fra privatpersoner kan avtale andre rettigheter enn det kjøpsloven i utgangspunktet gir.

- Folk er nok opplært til å tro at du har rettigheter når det gjelder butikk, arbeidsgiver og stat, men ikke når du kjøper brukt av en annen privatperson, mener Høst.

Vil du kjøpe produkter på bruktmarkedet, bør du vite at du i utgangspunktet har klagerett på alt, forteller hun:

- Men det skal mer til for at du kan klage på feil når du kjøper fra en privatperson. Det vil si at varen må være mye dårligere enn du kunne forvente, understreker Høst.

For i privatkjøp kan selger avtale seg vekk fra klagerett ved å skrive at kjøper ikke har reklamasjonsrett etter loven.

- Det fritar deg ikke for å svindle folk ved å selge ødelagte varer og late som de er feilfri. Men det vil gjøre deg fri for ansvar for skjulte feil, som selger ikke hadde kjennskap om, forklarer Høst videre.

- Ta vare på kvittering

Men hva gjelder for garanti når man for eksempel kjøper en brukt mobil som opprinnelig kjøpsgaranti er utgått på?

- Er garantien utgått, så er den det. På den annen side er det slik at så lenge mobiltelefonen er under fem år gammel kan du klage til butikken hvor den ble opprinnelig solgt, understreker Høst og legger til:

- Derfor er det viktig å få med deg opprinnelig kvittering. Det er også en sikkerhet mot å kjøpe tyvegods, som kan forekomme når det er snakk om dyre gjenstander. Mangler du original kvittering, kan opprinnelig selger nekte å ta imot en klage.