Nav-skandalen

Jobber med å finne de berørte

Arbeidet har høyeste prioritet, ifølge departementet. Hvor lang tid det vil ta før kompensasjonen kommer, kan verken de eller Nav si noe om.

NAV-SKANDALEN: Hvor lang tid det vil ta før de som er berørt av nav-skandalen får kompensasjon, er for tidlig å si, ifølge både Nav og departementet. Men de vil begynne å ringe til mulige ofre allerede torsdag. Foto: NTB SCanpix
NAV-SKANDALEN: Hvor lang tid det vil ta før de som er berørt av nav-skandalen får kompensasjon, er for tidlig å si, ifølge både Nav og departementet. Men de vil begynne å ringe til mulige ofre allerede torsdag. Foto: NTB SCanpix Vis mer

Mandag kom det fram at Nav i flere år har hatt en feilaktig praksis som har rammet stønadsmottakere ved reiser innad i EØS.

Dette har ført til kutt i sykepenger og AAP for enkelte, mens andre har fått urettmessige dommer og i verste fall fengselstraff.

Både Nav-direktøren og Arbeids- og sosialdepartementet beklaget dette på det sterkeste under mandagens pressekonferanse.

Nå skal arbeidet med å finne de som er berørt, være i gang. Hvor lang tid det kan ta før man får en kompensasjon, kan verken Nav eller departementet si noe om.

NTB melder onsdag ettermiddag at Nav har opprettet en innsatsgruppe som torsdag begynner å ringe rundt til mulige ofre i trygdeskandalen.

- Ta kontakt

Dinside har spurt Nav om hvordan de vil gå frem for å finne alle som er berørt av feil.

- Nav har satt ned en innsatsgruppe som vil gjennomgå alle aktuelle saker. Vi jobber med å få oversikt over hvem som er berørte. Dette er et omfattende arbeid. De 2400 sakene er saker der folk kan ha tilbakebetalingskrav. Vi vil gå grundig igjennom alle sakene, lyder svaret på e-post fra Navs fagavdeling.

Nav forteller videre at opplysninger om at man har oppholdt seg i et EU/EØS-land vi utgangspunktet allerede vil ligge i saken, og at det derfor i de fleste tilfellene ikke vil være nødvendig med ytterligere dokumentasjon.

De som har krav på ytelser eller kompensasjon, vil få melding fra Nav, ifølge fagavdelingen.

Men hva med de som selv mener de har fått kutt i stønad som et resultat av feil praktisering av reglene?

- Hvis man mener man er berørt, eller har spørsmål om saken, kan man ta kontakt med NAV Kontaktsenter på 55 55 33 33, sier pressevakt Tone Dehli til Dinside.

Arbeidet er i gang

Statssekretær Vegard Einan i Arbeids- og sosialdepartementet sier til Dinside at denne saken har høyeste prioritet og at arbeidet allerede er i gang.

- Arbeids- og velferdsetaten har satt av betydelige ressurser på å rette opp i tidligere vedtak, og det jobbes med å få oversikt over omfanget av dette. Saker tilbake fra 1. juni 2012, dvs. tidspunktet for ikrafttredelse av ny forordning, skal gjennomgås. Saker der feil praktisering av bestemmelsen kan ha vært avgjørende for avslag, stans og tilbakekreving av ytelser, skal prioriteres, sier Einan.

Hvor lang tid arbeidet vil ta - og når kompensasjonen vil komme, kan han derimot ikke si noe om.

- Det er ikke mulig å tidfeste når de berørte kan forvente kompensasjon, sier Einan.

Også Nav påpeker at det er for tidlig å si hvor lang tid det vil ta, eller hvor store beløp det er snakk om.

Krever rapportering fra Nav

Ettersom denne saken har fått store konsekvenser for enkeltmennesker, påpeker departementet at den har høyeste prioritet. Det innebærer blant annet at de har bedt om at direktoratet rapporterer særskilt om oppfølgingen av saken.

Statssekretæren forklarer videre at rapporteringen fra direktoratet skal omfatte følgende forhold:

  • Hvordan vil direktoratet sikre at korrekt praktisering blir tydeliggjort og implementert i etaten?
  • Hvordan vil direktoratet håndtere denne saken videre? Vi ber om en plan for håndtering av tidligere og pågående saker, spesielt overfor berørte.

Dette har departementet bedt direktoratet om snarlig svar på, forteller Einan. De ønsker også rapportering om hvordan man sikrer riktig praktisering av regelverket framover:

  • Hvordan er Arbeids- og velferdsetaten innrettet for å jobbe med EØS-forordninger og vurderinger av etatens praktisering av regelverket? Her ber vi om en vurdering av etatens kompetanse til å sikre at praksis er i tråd med regelverket.

Statssekretær Vegard Einan sier til Dinside at rapportering på det siste spørsmålet avklares nærmere i dialog mellom direktoratet og departementet.