Jentene bestemmer alt

Ifølge en dansk ekspert bestemmer jentene 80 prosent av alle innkjøp.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten er det ikke lenger mennene som egenrådig velger familiens nyanskaffelser og elektroniske leketøy.

Da menn var menn

Tidligere bestemte kvinnene familiens beslutninger om innkjøp av klær og mat. Mennene bestemte valg av bil, fjernsyn, PC, video og andre "harde" forbruksvarer.

I dag har kvinnene det siste ordet på nesten alle fronter.

- Kvinnene er ikke så opptatt av tekniske spesifikasjoner som bits, bytes og megahertz. De betrakter i stedet fjernsynet, videospilleren og surround-anlegget som et møbel og en del av innredningen i huset. Derfor er produktets design og signalverdi avgjørende for kvinnene, sier trendekspert Bruno Christensen, som er detalj- og innkjøpsanalytiker og eier selskapet Retail Institute of Scandinavia.


Han hevder at kvinnene nå står bak om lag 80 prosent av familienes samlede forbruk målt i kroner og øre.

Christensen forklarer kvinnenes økte innflytelse med at folk blir mer og mer opptatt av hvilke signaler de sender om sin livsstil.

- I dag anlegger familiene ofte en bestemt stil som vises i hvordan vi innreder hjemmene våre, hvilken bil vi kjører, hvilken mat vi spiser og hvilke kulturelle arrangementer vi deltar i. Det skal være en rød tråd i det hele, sier trendeksperten til Jyllandsposten.

Verktøy og hageredskaper

Ifølge eksperten er det altså dårlig med likestilling for mennene.

- Mennene får lov å bestemme innen felter som er uten betydning for hvordan familien fremstår utad. Mennene kan for eksempel fritt kjøpe verktøy, hageredskaper, fliser og dører, sier Christensen.