HURRA: Jeg fikk tilbake det jeg hadde betalt for mye i moms. 150 kroner er ikke mye, men poenget er viktig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
HURRA: Jeg fikk tilbake det jeg hadde betalt for mye i moms. 150 kroner er ikke mye, men poenget er viktig. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Klage på feil moms ved netthandel fra utlandet

Jeg klagde til meg 150 kroner, og du burde gjøre det samme

KOMMENTAR: Små beløp kan ha stor verdi. Slik får du tilbake pengene når fraktselskapene feilberegner moms.

«Vi tvinges på momsbingo» skrev jeg for en måned tilbake.

Jeg hadde kjøpt en klokke fra Australia, og fikk nok en gang bekreftet at det å handle fra utenlandske nettbutikker er ren gambling.

Fedex anerkjente nemlig ikke fri frakt, la til en fraktpris basert på hvem-vet-hva og ga meg en uriktig momsregning som var mye høyere enn forventa.

Tolletaten tok gjerne i mot klagen min, men å få tilbake pengene kunne ta mellom 10 til 12 uker, fikk jeg beskjed om.

Men «allerede» en måned etter fikk jeg svaret: Pengene jeg egentlig ikke skulle betalt er på vei til konto.

Slik får du til det samme – og derfor skal du gidde.

Så enkelt er det å klage

Fraktselskapet ditt betaler momsen på vegne av deg til Tolletaten, før de ber om pengene fra deg. Derfor mener tollvesenet at du må du klage til dem, ikke fraktselskapet.

SNODIG: At jeg fikk tilbake 150 kroner, og ikke 136 kroner som jeg ba om, vet jeg ikke. Det kan også virke som om tollvesenet misforstod klagen min noe, men det velger jeg å overse. Jeg vant uansett. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Her er hvordan jeg gjorde det, etter instrukser fra Tolletatens glimrende servicesenter:

  1. Skriv en e-post til post alfakrøll toll.no, med «Endring av tolldeklarasjon» etterfulgt av din tollregion i emnefeltet.
  2. Forklar så kort og konsist som mulig hva som er feil. For eksempel at fraktselskapet krevde så og så mye i moms, og hva du mener er den riktige utregningen.
  3. Vis hva differansen mellom disse beløpene blir, vær klar på hvilket beløp du krever tilbakebetalt og til hvilket kontonummer du ønsker pengene.
  4. Legg ved nødvendig dokumentasjon. Selv la jeg med kvittering for kjøpet, kontoutskrift for å dokumentere betalingen, regningen fra Fedex som sa hvor mye jeg måtte betale i moms og kontoutskrift for at jeg hadde betalt dette.

Når du sender e-posten får du et automatisk svar om dette kan ta tid. Så er det bare å vente.

150 kroner, rett på konto

Selv fikk jeg svar etter én måned, i Digipost.

«Innvilgelse av søknad om tilbakebetaling av merverdiavgift» het brevet fra, hold deg fast, tolloverinspektør og førstetollinspektør i i regelavdelingen til Tollregion Oslo og Akershus sin omberegningsseksjon.

Én setning var i det minste klar og enkel:

«Beløpet kr 150 vil bli utbetalt til ditt bankkontonummer».

Akkurat det har ikke skjedd riktig ennå. Men så handlet det aldri om pengene, uansett.

Derfor skal du klage

Som jeg har skrevet før, tviler jeg på at så mange gidder å vente i ukesvis på beløp som ofte ikke vil dekke to seierspils på byen, engang.

Men jeg håper det.

For om fraktselskapene skal innse at de ikke bare kan finne på momskrav, om tollvesenet skal se hva dagens regler faktisk fører til, og om politikerne skal få vite hvor kronglete politikken deres er i praksis, kan du ikke sitte stille i båten.

Så neste gang du er uenig i et momskrav: Klag! For om ingen gidder å klage, gidder ingen å gjøre noe med problemet heller.