Reklamasjon

Jarle (39) fikk erstattet kniv med «livstidsgaranti»

Kniven var godt over 20 år gammel da knivbladet knakk, men produsenten oppfylte garantien likevel.

NY KNIV I POSTEN: Få dager etter at Jarle Nygård hadde reklamert på Leatherman-kniven sin, fikk han en ny i posten. Det er fordi denne kniven har «livstidsgaranti». Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix.
NY KNIV I POSTEN: Få dager etter at Jarle Nygård hadde reklamert på Leatherman-kniven sin, fikk han en ny i posten. Det er fordi denne kniven har «livstidsgaranti». Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer

Det finnes en fantastisk reklamasjonsmulighet for de som har kjøpt Leatherman-kniv. Dette fikk Dinside-leser Jarle Nygård (39) fra Bryne i Rogaland nylig erfare da knivbladet på hans kniv, av modellen Wave, knakk.

- Jeg hadde hørt at Leatherman har såkalt «livstidsgaranti», men visste ikke hvordan det fungerte i praksis. Butikken jeg kjøpte kniven fra gikk konkurs for mange år siden, så da sendte jeg en e-post til importøren, forteller Nygård til Dinside.no.

Kniven ble nemlig kjøpt en gang på 90-tallet, Nygård er usikker på nøyaktig hvilket år, men det er ikke rart, siden det er snakk om et tidsrom på godt over 20 år.

Ny kniv i posten på under ei uke

Importøren svarte likevel på Nygårds e-post og ba ham sende dem den ødelagte kniven.

Etter fem-seks dager fikk han en ny, nesten lik kniv i posten.

«Leatherman har en internasjonal garantiordning, og skjer det noe med ditt verktøy, så skal dette sendes inn til oss. Du mottar ikke ditt gamle verktøy i retur, men et overhalt verktøy som tilsvarer akkurat det samme verktøyet som du sendte inn til oss», skriver importøren Ultimate Nordic på nettsiden sin.

Hvor lenge er et «liv»?

Nå skal de sies at livstidsgaranti ikke betyr at garantien gjelder så lenge du lever.

- Livstidsgaranti er knyttet til produktets levetid, ikke hvor lenge eieren lever. Det er viktig at selger opplyser kjøper om hva livstidsgarantien betyr og eventuelle forbehold. Innbakt i garantien ligger gjerne også krav til vanlig vedlikehold og bruk, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Dinside.no.

I eksempelet med den amerikanske knivprodusenten Leatherman, er det egentlig snakk om en 25-årsgaranti.

GARANTI: Leatherman opererer med 25-årsgaranti på sine produkter. Foto: skjermdump.
GARANTI: Leatherman opererer med 25-årsgaranti på sine produkter. Foto: skjermdump. Vis mer

Dekker ikke alt

Da Dinside skrev om livstidsgarantier i 2010, kom det også fra at det ikke finnes lover og regler som regulerer bruken av begrepet «livstidsgaranti», siden det i utgangspunktet er fri avtalerett her til lands.

Hvis livstidsgaranti innebærer at det gjøres en vurdering av hvert enkelt produkt, kan forbrukeren i praksis ikke vite hvor mange år garantien faktisk varer. Dette kan bidra til å forvirre forbrukeren og etter vårt syn er det derfor bedre med tidfestede garantier, mente Forbrukerrådet den gang.

Blant eksemplene som ble trukket fram i Dinside-saken var hodetelefonprodusenten Koss, som ble markedsført med nettopp livstidsgaranti. I samtale med produsenten kom det imidlertid fram at hodetelefonenes levetid beror på bruken, og at det var fullt mulig at de levde i ti til femten år.

LIVSTIDSGARANTI: I 2010 ble dette Koss-headsetet markedsført av Elkjøp med livstidsgaranti, men med forbehold. Foto: skjermdump.
LIVSTIDSGARANTI: I 2010 ble dette Koss-headsetet markedsført av Elkjøp med livstidsgaranti, men med forbehold. Foto: skjermdump. Vis mer

Livstidsgarantien på Koss-headsetet var heller ikke altomfattende. For eksempel ble ikke brukne bøyler, ledninger som har røket, sprengte høyttaler-elementer eller utslitt øreputer erstattet.

For at livstidsgarantien skal gjelde, forutsatte Koss-importøren Tura Scandinavia at kunden hadde tatt vare på kvitteringen, og den som opplever problemer med hodetelefonene, kan ikke regne med å få en helt nytt produkt.

Garanti i arv

- Det er ganske vanlig at garantien følger produktet, og da vil neste eier også kunne nyte godt av livstidsgarantien dersom ikke annet er avtalt, sier Iversen i Forbrukerrådet.

Forbrukerkjøpsloven regulerer garantier gitt til forbrukere, men gir ingen styring på hva som skjer når varen selger, gis bort eller arves. Her vil garantivilkårene være styrende, og der det er tvil om forståelsen av dem, skal de tolkes i en forbrukervennlig retning, fortsetter han.

Hvis du skal klage på en vare som er under garanti, er det lurt å finne fram kvittering eller garantibevis. Dette gjelder særlig hvis garantien er tidsbegrenset eller flere butikker selger samme vare.

For varer med lang levetid, vil du uansett ha fem års klagefrist etter forbrukerkjøpsloven, men her er det også lurt å ha en kvittering klar, selv om loven ikke direkte krever det.

- Generelt sett er «livstidsgarantier» gode, og dersom selger ikke holder det som blir lovet i garantien, kan Forbrukerrådet megle i saken. Saken kan også avgjøres i Forbrukerklageutvalget dersom kjøper og selger ikke blir enige, avslutter Iversen.