IPHONE FALT I DO: Mannen mistet sin nye iPhone 7 i do. Fallet var lavt, så det ble ingen sprekker, men vannet tålte den ikke. Power nektet først å hjelpe han, men han får nå alle pengene tilbake etter å ha tatt saken hele veien til Forbrukerklageutvalget. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
IPHONE FALT I DO: Mannen mistet sin nye iPhone 7 i do. Fallet var lavt, så det ble ingen sprekker, men vannet tålte den ikke. Power nektet først å hjelpe han, men han får nå alle pengene tilbake etter å ha tatt saken hele veien til Forbrukerklageutvalget. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Vannsikker iPhone ødelagt etter å ha falt i do

iPhone tålte ikke dotur – Power nektet å hjelpe

Hverken garanti eller reklamasjon hjalp, men nå får han tilbake pengene. Slik får du til det samme.

- Det var jo selvfølgelig et uhell. Den sklei rett og slett ned i skåla.

Det forteller en uheldig iPhone-eier, som ikke ønsker navnet sitt på trykk, til Dinside.

I fjor sommer mistet han sin to måneder gamle iPhone 7 i do. Han fikk fisket den opp nærmest øyeblikkelig – fra det lave fallet i det rene vannet.

Han skyldte den lett i springen, tørket den grundig og trykket spent på knappen. Men ingenting skjedde; den var ødelagt.

Apples første «vannbestandige» telefon, som ifølge IP67-sertifiseringen skal tåle å være under vann i 30 minutter, tålte ikke toalettvannet i under ett sekund.

Power nektet å reparere

Mannen hadde kjøpt telefonen hos Power, og butikken insisterte på å sende den inn som en garantisak. Svaret ble som mannen forventet: Apples garanti dekker ikke væskeskader.

«Det er ikke slik at selv om et produkt blir rangert i kategorien IP67, så er den vanntett» stod det blant annet i serviceordren.

Han fikk så butikken til å kjøre en reklamasjonssak, men med samme resultat. Verkstedet fant væske i telefonen, og uttalte:

«Vi kan dermed fastslå med sikkerhet at brukeren har utsatt telefonen for belastninger som langt overskrider grenseverdiene til IP67, og dermed påført enheten skader som ikke faller inn under reklamasjonsretten».

VANN I REKLAMENE: Apple reklamerte for at iPhone 7 tålte vann. Men blir den vannskadet, gjelder ikke garantien. Reklamasjonsretten derimot, kan fortsatt gjelde. Foto: Apple
VANN I REKLAMENE: Apple reklamerte for at iPhone 7 tålte vann. Men blir den vannskadet, gjelder ikke garantien. Reklamasjonsretten derimot, kan fortsatt gjelde. Foto: Apple Vis mer

Men iPhone-kjøperen ga seg ikke. Han kjøpte telefonen fordi den tålte vann, og når den åpenbart ikke tålte vann, mente han å ha retten på sin side.

Vant over butikken

Saken ble tatt videre til Forbrukerrådet, og senere til Forbrukerklageutvalget, som kan gi bindende vedtak i slike tvister. Nå, snart ett år etter hans iPhone 7 ble ødelagt, har han fått fullt medhold.

«[Power] har vist til sitt verksteds uttalelse om at telefonen er utsatt for belastninger som langt overskrider grenseverdiene til IP67. I mangel av dokumentasjon på hvor langt grenseverdiene er overskredet, kan uttalelsen ikke tillegges avgjørende vekt» skriver utvalget i vedtaket.

«Utvalget har etter dette kommet til at mobiltelefonen ikke svarer til det som klageren hadde grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper».

Mannen får dermed krav på de 6.500 kronene telefonen kostet, pluss renter og utgifter til undersøkelser.

Lover å følge vedtaket

Power-butikken hvor mannen kjøpte telefonen viser videre til Power sentralt. Der ønsker de ikke å svare på våre konkrete spørsmål, men gir en generell uttalelse.

- Som en større aktør må vi alltid forholde oss til vurderingene fra sertifiserte serviceverksteder som hovedregel, skriver Powers salgssjef Erik Heder-Midtgaard i en e-post til Dinside.

- Når det er sagt tar vi utvalgets konklusjon til etterretning i denne saken, og vil følge vedtaket.

Ifølge iPhone-kjøperen har ikke Power ennå betalt han pengene. Dinside har også bedt Apple om en kommentar, uten hell.

Reklamasjon, ikke garanti

- Det virker som om Power ikke forstår at norsk lov går foran Apples garanti, sier iPhone-kjøperen til Dinside.

Han er glad for at saken endelig løste seg – det er også Forbrukerrådet.

- Lover butikken at telefonen er vanntett, så skal den være det. Hvis ikke, er det en feil du kan klage på, sier leder for forbrukerdialog Pica C. Høst i Forbrukerrådet til Dinside.

Forbrukerkjøpsloven krever at mobiler skal holde hva de lover. Når de ikke gjør det, kan du reklamere i fem år etter kjøp. Helt uavhengig av hva produsentens garantier sier.

- En garanti kan ikke sette dine rettigheter som forbruker til side, understreker Høst.

- Kjøper du en vanntett mobiltelefon og blir avvist med garanti i reklamasjonsperioden, så klag. Butikken må vise til en feil som skyldes deg, og de har plikt til å undersøke den.