IPHONE FALT I DO: Mannen mistet sin nye iPhone 7 i do. Fallet var lavt, så det ble ingen sprekker, men vannet tålte den ikke. Power nektet først å hjelpe han, men han får nå alle pengene tilbake etter å ha tatt saken hele veien til Forbrukerklageutvalget. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
IPHONE FALT I DO: Mannen mistet sin nye iPhone 7 i do. Fallet var lavt, så det ble ingen sprekker, men vannet tålte den ikke. Power nektet først å hjelpe han, men han får nå alle pengene tilbake etter å ha tatt saken hele veien til Forbrukerklageutvalget. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Vannsikker iPhone ødelagt etter å ha falt i do

iPhone tålte ikke dotur – Power nektet å hjelpe

Hverken garanti eller reklamasjon hjalp, men nå får han tilbake pengene. Slik får du til det samme.

- Det var jo selvfølgelig et uhell. Den sklei rett og slett ned i skåla.

Det forteller en uheldig iPhone-eier, som ikke ønsker navnet sitt på trykk, til Dinside.

I fjor sommer mistet han sin to måneder gamle iPhone 7 i do. Han fikk fisket den opp nærmest øyeblikkelig – fra det lave fallet i det rene vannet.

Han skyldte den lett i springen, tørket den grundig og trykket spent på knappen. Men ingenting skjedde; den var ødelagt.

Apples første «vannbestandige» telefon, som ifølge IP67-sertifiseringen skal tåle å være under vann i 30 minutter, tålte ikke toalettvannet i under ett sekund.

Power nektet å reparere

Mannen hadde kjøpt telefonen hos Power, og butikken insisterte på å sende den inn som en garantisak. Svaret ble som mannen forventet: Apples garanti dekker ikke væskeskader.

«Det er ikke slik at selv om et produkt blir rangert i kategorien IP67, så er den vanntett» stod det blant annet i serviceordren.

Han fikk så butikken til å kjøre en reklamasjonssak, men med samme resultat. Verkstedet fant væske i telefonen, og uttalte:

«Vi kan dermed fastslå med sikkerhet at brukeren har utsatt telefonen for belastninger som langt overskrider grenseverdiene til IP67, og dermed påført enheten skader som ikke faller inn under reklamasjonsretten».

Artikkelen fortsetter under annonsen

VANN I REKLAMENE: Apple reklamerte for at iPhone 7 tålte vann. Men blir den vannskadet, gjelder ikke garantien. Reklamasjonsretten derimot, kan fortsatt gjelde. Foto: Apple
VANN I REKLAMENE: Apple reklamerte for at iPhone 7 tålte vann. Men blir den vannskadet, gjelder ikke garantien. Reklamasjonsretten derimot, kan fortsatt gjelde. Foto: Apple Vis mer

Men iPhone-kjøperen ga seg ikke. Han kjøpte telefonen fordi den tålte vann, og når den åpenbart ikke tålte vann, mente han å ha retten på sin side.

Vant over butikken

Saken ble tatt videre til Forbrukerrådet, og senere til Forbrukerklageutvalget, som kan gi bindende vedtak i slike tvister. Nå, snart ett år etter hans iPhone 7 ble ødelagt, har han fått fullt medhold.

«[Power] har vist til sitt verksteds uttalelse om at telefonen er utsatt for belastninger som langt overskrider grenseverdiene til IP67. I mangel av dokumentasjon på hvor langt grenseverdiene er overskredet, kan uttalelsen ikke tillegges avgjørende vekt» skriver utvalget i vedtaket.

«Utvalget har etter dette kommet til at mobiltelefonen ikke svarer til det som klageren hadde grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper».

Mannen får dermed krav på de 6.500 kronene telefonen kostet, pluss renter og utgifter til undersøkelser.

Lover å følge vedtaket

Power-butikken hvor mannen kjøpte telefonen viser videre til Power sentralt. Der ønsker de ikke å svare på våre konkrete spørsmål, men gir en generell uttalelse.

- Som en større aktør må vi alltid forholde oss til vurderingene fra sertifiserte serviceverksteder som hovedregel, skriver Powers salgssjef Erik Heder-Midtgaard i en e-post til Dinside.

- Når det er sagt tar vi utvalgets konklusjon til etterretning i denne saken, og vil følge vedtaket.

Ifølge iPhone-kjøperen har ikke Power ennå betalt han pengene. Dinside har også bedt Apple om en kommentar, uten hell.

Reklamasjon, ikke garanti

- Det virker som om Power ikke forstår at norsk lov går foran Apples garanti, sier iPhone-kjøperen til Dinside.

Han er glad for at saken endelig løste seg – det er også Forbrukerrådet.

- Lover butikken at telefonen er vanntett, så skal den være det. Hvis ikke, er det en feil du kan klage på, sier leder for forbrukerdialog Pica C. Høst i Forbrukerrådet til Dinside.

Forbrukerkjøpsloven krever at mobiler skal holde hva de lover. Når de ikke gjør det, kan du reklamere i fem år etter kjøp. Helt uavhengig av hva produsentens garantier sier.

- En garanti kan ikke sette dine rettigheter som forbruker til side, understreker Høst.

- Kjøper du en vanntett mobiltelefon og blir avvist med garanti i reklamasjonsperioden, så klag. Butikken må vise til en feil som skyldes deg, og de har plikt til å undersøke den.