Ingen grunn til fettfobi!

Vi trenger fett for å fungere optimal,- vi må bare velge det riktige fettet. Her kan du lese om hvilke type fettstoffer som er viktige for oss og hvilke vi bør holde oss unna.

Ingen grunn til fettfobi!

Vi trenger fett for å fungere optimalt - vi må bare velge det riktige fettet.

Fett er vår viktigste energi eller kalori-kilde. Uten fett måtte vi spise store mengder mat for å dekke kaloribehovet. For små barn er dette helt umulig, de blir underernærte uten fett. De har rett og slett ikke stor nok magesekk.

Fett er også viktig for å bygge opp cellemembraner og hormoner i kroppen. Vitamin A, D, og E trenger også fett som bærer , disse vitaminene er fettløselige og følger med fettet i maten.

Fett i form av omega-3-fettsyrer er viktige for helsa av flere årsaker: Fosteret og spedbarnet trenger omega-3 for å bygge opp hjernen og sentralnervesystemet. Som voksne trenger vi omega-3 blant annet for at signaloverføringen i hjertemuskelen skal fungere normalt.

Fett er også bærer av en rekke smaksstoffer, uten fett ville ikke maten smake så godt.

Men det er viktig å velge rett type fett. Unngå store mengder av mettet fett, det er det kolesteroløkende fettet som er hardt ved romtemperatur. Du finner det i smør, fløte, helfet ost, i pølser og kjøtt med fett, i kjeks og bakervarerer, og ofte er slikt uheldig fett brukt i frityrgrytene på kafeer og gatekjøkken.

For å få i deg riktig fett bør du har en balanse mellom ulike fettyper i kostholder. Hvis du bruker soyamargarin på brødet, bør du velge oliven- eller rapsolje til matlagingen. Enkelte rapporter tyder på at vi spiser for mye soyafett her i landet. Muligens er det uheldig med tanke på betennelsessykdommer som revmatisme, etc. Bruk derfor ulike typer margarin og matoljer. Gjør gjerne som franskmennene - bruk olivenolje til salater, jordnøttolje til frityrsteking og solsikkeolje, soyaolje eller andre smaksnøytrale oljer til baking og retter som skal ha nøytral smak fra fettet.

Her kan du lese mer om fett:

Les ernæringsfysiolog Hanna Hånes svar på spørsmål om

Les ernæringsfysiolog Hanna Hånes svar på spørsmål om

Av Hanna Hånes, tilrettelagt av Silje Stavik 18.04.02