Ingen angrerett i butikken

Og enkelte varer vil du få store problemer med å bytte.

Vanlige butikkjøp utløser ikke angreretten. Det er heller ikke alle varer du kan regne med å få byttet. Foto: Per Ervland
Vanlige butikkjøp utløser ikke angreretten. Det er heller ikke alle varer du kan regne med å få byttet. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du og broren din kjøpt samme julegave? Ikke noe problem - hvis du har handlet på nettet.

Etter hvert som stadig flere gjør innkjøpene sine på nett, blir også flere kjent med angreretten.

Angrerettloven sier at du har minimum 14 dagers angrefrist på det du har kjøpt, fra du mottar varen. Dobbelhandling eller bomkjøp kan dermed gjøres om ved å returnere varen innen fristen, og du har krav på pengene tilbake.

Merk deg også at så lenge du har kjøpt varen i en nettbutikk, så gjelder angreretten selv om du skulle velge å plukke opp varen selv, slik noen butikker tilbyr.

ANGRERETT: Hvem skal betale frakten?

Kjøpt er kjøpt?

Fullt så enkelt er det ikke i vanlige butikker. Det finnes ingen angrerett for det du kjøper i her, men det er vanlig at butikkene har bytterett.

Forbrukerrådet oppfordrer folk til å be om byttelapp når de handler gaver, i tillegg til å ta vare på kvitteringen.

Tar du vare på kvitteringen, har du også et bevis på varens verdi, praktisk ettersom mange varer kommer på salg etter jul.

Noen gir penger tilbake

At du har byttelapp, betyr imidlertid ikke at du har krav på pengene tilbake. Noen kunder kan oppleve å få hevet kjøpet likevel, men det er ingen automatikk i en slik service.

Enkelte butikkjeder, som HM og Ikea, tilbyr imidlertid konsekvent penger tilbake dersom du returnerer en ubrukt vare og har kvittering. Dette er imidlertid unntaket. Normalt får du bytte varen i noe annet til samme pris, eller du kan be om å få en tilgodelapp.

Bare dersom det er noe galt med varen, har du mulighet til å heve kjøpet å få pengene tilbake. Først har butikkene imidlertid rett til å gi deg en ny vare.

NB! >>> Her gjelder ikke norsk reklamasjonsrett

Dette kan ikke byttes

Gaver du bør være ekstra forsiktig med å kjøpe, er undertøy og saker og ting fra apotek eller parfymerier. Det faller som regel under kategorien "hygieniske artikler og kroppsnære klær", som du stort sett ikke får bytte.

Nedenfor ser du Forbrukerombudets råd og regler om bytting.

Vil du bytte varen?

  • Det er alltid lurt å be om byttekort, passe på kvitteringer og kontakte butikken så snart som mulig
  • Varen må være ubrukt og uten skader. I noen tilfeller får du ikke bytte varen dersom du har åpnet emballasjen
  • Hygieniske artikler, kroppsnære klær, særlig ømfintlige varer eller varer som taper seg raskt i verdi får du ofte ikke bytte. Lag derfor en spesialavtale med selgeren når du kjøper slike gaver
  • Dersom det er noe i veien med varen kan du kreve en ny vare eller reperasjon. I noen tilfeller kan du ha krav på avslag i prisen, heving av kjøpet eller erstatning
  • I hovedsak kan du bare kreve å få bytte i samme butikk eller kjede, og til en annen vare
  • Oftest må en selger godta at du bytter til en dyrere vare dersom du betaler mellomlegget
  • Du kan ikke kreve å få pengene tilbake dersom varer du bytter til er vesentlig billigere enn den du hadde - men du kan kreve en tilgodelapp som er gyldig i tre år om ikke annet er sagt
  • Kjøper du varen utenfor fast utsalgssted (for eksempel dørsalg, messe, postordre, internett) gjelder angrerettloven. Du har da 14 dager angrerett.


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer