Hafslund Strøm

Ilegger Hafslund Strøm tvangsmulkt for ulovlig telefonsalg

Forbrukertilsynet har ilagt Hafslund Strøm tvangsmulkt på 30.000 kroner per telefonsamtale, etter det tilsynet mener er ulovlig telefonsalg.

HAFSLUND STRØM HAR RINGT ULOVLIG: Forbrukertilsynet har ilagt Hafslund Strøm tvangsmulkt på 30.000 kroner per telefonsamtale, etter det tilsynet mener er ulovlig telefonsalg. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
HAFSLUND STRØM HAR RINGT ULOVLIG: Forbrukertilsynet har ilagt Hafslund Strøm tvangsmulkt på 30.000 kroner per telefonsamtale, etter det tilsynet mener er ulovlig telefonsalg. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Ifølge klagestatistikken til Forbrukertilsynet, topper strøm klagelista fra forbrukerne. Uklar informasjon om pris, samt kompliserte og uoversiktlige vilkår er noen av tingene som folk klager på, når det gjelder strømselskapene.

Derfor er dette et av fokusområdene for Forbrukertilsynet i i 2019: De har tidligere uttalt at de vil gripe inn mot strømleverandører som bryter markedsføringsloven, og påse at leverandører ikke villeder forbrukerne inn i ugunstige og urimelige strømavtaler.

Og nå går de ut med et forbudsvedtak mot Hafslund Strøm:

30.000 i tvangsmulkt per telefonsamtale

Forbrukertilsynet uttaler at de over lengre tid har mottatt klager fra personer som har blitt tilbudt bedriftsabonnement på strøm fra Hafslund.

Tilbudet har blitt formidlet via telefon til tross for at de aktuelle personene har reservert seg mot denne typen henvendelser.

Forbrukerne blir kontaktet på bakgrunn av at de står oppført som kontaktpersoner for foretak, men ifølge Forbrukertilsynet blir de tilbudt strøm til privat bruk og ikke til foretaket.

Forbrukertilsynet uttaler til Dinside at henvendelsene ikke kun er gjort til «jobb-telefonnummer»:

- Klagere opplyser at nummeret deres ikke er registrert på foretaket og at nummeret i hovedsak er til privat bruk. Men i mange av tilfellene brukes telefonnummeret både privat og på jobb.

Forbrukertilsynet fatter nå forbudsvedtak med tvangsmulkt på 30.000 kroner per lovstridige oppringning.

- Det er ikke lov å rette telefonmarkedsføring mot forbrukere som har reservert seg mot dette i Reservasjonsregisteret. Det er i strid med markedsføringsloven, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth.

Mulkten gjelder ikke med tilbakevirkende kraft, men for oppringninger som måtte skje etter at vedtaket ble fattet.

Tidligere blitt varslet

Klagene strekker seg tilbake til 2017 og de har hittil fått inn 80 klager på Hafslund Strøm som gjelder akkurat dette.

Forbrukertilsynet hevder at de varslet Hafslund Strøm om vedtaket allerede i 2018 - men sier at selskapet bestrider at det foreligger lovbrudd og at de ikke er enig i Forbrukertilsynets vurdering av at de oppringte personene faktisk er forbrukere ettersom de er oppført som kontaktpersoner for foretak.

- Kontaktpersoner for foretak vil måtte regnes som forbrukere når de tilbys tjenester som de hovedsakelig vil anvende til privat bruk, og dermed ha rett til å reservere seg mot slik markedsføring, sier Haugseth.

Men hvordan blir deg egentlig med innkrevingen av tvangsmulkten dersom Hafslund Strøm er uenig i at det de gjør er ulovlig?

Forbrukertilsynet forteller til Dinside at dersom Hafslund Strøm er uenig i vedtaket så kan de klage til Markedsrådet. Dersom Markedsrådet opprettholder vedtaket, vil Forbrukertilsynet kunne kreve inn mulkten.

- Vurderer hva vi skal foreta oss

Kommunikasjonssjef i Hafslund Strøm, Julie T. Hæhre, sier til Dinside at de mottok brevet fra Forbrukertilsynet torsdag forrige uke.

- Vi vurderer nå innholdet i det og om vi ønsker å foreta oss noe videre i saken, sier Hæhre.

- Er dere enige i vurderingen at dere har gjort noe ulovlig i denne saken?

- Vi følger bransjestandard for telefonsalg mot bedrifter. Vi kontakter kun den registrerte kontaktpersonen for bedriften, slik det framgår av Brønnøysundregistrene. Selger skal innledningsvis i samtalen med kunden være tydelig på at det dreier seg om bedriftsabonnement. Kunden må også ha et organisasjonsnummer for å bli bedriftskunde hos oss, og det er ikke mulig for selgere av bedriftsavtaler å tegne privatavtaler, sier Hæhre til Dinside.

Hun poengterer at de vil gjøre en vurdering av praksisen rundt salg av bedriftsavtaler:

- Vi tar selvsagt klagene alvorlig, og som følge av klagene besluttet vi tidligere i år, før vedtaket fra Forbrukertilsynet ble fattet, å stoppe å ringe kontaktpersoner for enkeltpersonforetak som er reservert i reservasjonsregisteret for privatpersoner. Vi vil nå gjøre en nærmere vurdering av salgspraksis og regelverket som knytter seg til salg av bedriftsavtaler, sier kommunikasjonssjefen til Dinside.

- Vil dere etterkomme tvangsmulkten og vedtaket?

- Vi har tre uker på å klage vedtaket inn til Markedsrådet og vil bruke den tiden til å vurdere hva vi skal gjøre, sier Hæhre.