Ikke vær redd, slik blir du kvitt fobier

Mens noen blir redde av tanken på haier eller edderkopper, blir andre redde av speil eller lyrikk. Uansett hvilken fobi du har kan du gjøre noe med det.

Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke bare naturlig, det er faktisk sunt å være redd noen ganger. Kommer en sulten løve mot deg, burde en viss bekymring komme krypende. Dersom redselen er irrasjonell, og du for eksempel får panikk når naboens puddel nærmer seg, kan du ha en fobi.

Usikre på hvorfor
- En fobi er en irrasjonell frykt der personen enten begynner å unngå situasjonene eller nærme seg den med intens plage, sier R. Reid Wilson til Healthology. Wilson er professor i psykiatri ved UNC School of Medicine og forfatter av Don't Panic: Taking Control of Anxety Attacks.

Fobi kan oppstå uansett alder. Irrasjonell frykt er den vanligste psykiske lidelsen blant kvinner i alle aldere og den nest vanligste lidelsen blant menn over 25 år.

Forskere er usikre på hvordan fobier utvikles. Begynnelsen på fobien kan oppstå i forbindelse med en traumatisk hendelse, men ofte er det ingen slik utløser.

- Hvis du er et barn som går nedover gaten og holder din mors hånd og hører en hund bjeffe, for så å merke at hånden din klemmes litt, kan du utvikle frykt for hunder. Du lager en tilstandsreaksjon, en assosiasjon, mellom hunden som bjeffer og et lite signal fra moren din om at det er fare, sier Wilson.

Ødelegger livet
Enkelte ganger trenger man ikke engang oppleve hendelsen for å få en fobi. For eksempel kan man utvikle frykt for å fly ved å se en video av et fly som krasjer.

De fleste med fobi vil gjøre hva som helst for å unngå situasjonen de frykter. I de fleste tilfeller søker man hjelp når frykten skaper alvorlige hindringer i måten man lever livet på.

Den vanligste behandlingsmetoden kalles kognitiv oppførsels-terapi. Målet er å forandre måten personen tenker på den fryktede situasjonen og å la personen møte frykten. Personen blir bedt om å tenke på en situasjon som fører til panikk. Ved å forstå at det egentlig ikke er noe å være redd for, kan man stoppe panikken neste gang man kommer i situasjonen. Etter å ha forstått hvordan man bør tenke når man møter frykten, må personen gjennomføre det i det virkelige liv.

Klar det selv
Mange med fobi klarer å komme over frykten uten hjelp fra lege. For å bli kvitt fobien er det tre aspekter man må gjennom: hyppighet, intensitet og varighet.

Wilson foreslår at man skriver en liste over tingene man finner mest truende med fobien fra verst til minst skummelt. Hvis du er redd for edderkopper, kan det å møte en tarantella skape panikk, mens du opplever mindre frykt ved å finne litt spindelvev.

- Konfronter frykten din og gi deg selv lov til å bli redd. Trekk deg tilbake når du vil, sier Wilson til Healthology.

Det er normalt å være redd i begynnelsen. Hvis du er redd for edderkopper, bør du først se på et bilde av krypet. Deretter kan du gå ned i kjelleren, der du vet det er spindelvev. Etter hvert kan du ta turen til dyrehagen for å se edderkopper bak glass. Til slutt kan du ta en tur i skogen for å lete etter edderkopper.

Nøkkelen er iherdighet. Når du begynner å konfrontere fobien, må du ta små steg mot målet: et liv uten panikk og bekymring.

- Hvis du bare begynner å komme vekk fra frykten, vil du bli overrasket over hvor langt du kan nå, sier Wilson til Healthology.

Mozon.no, 30.06.2005

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer