USERIØSE BUTIKKER: Forbrukertilsynet har kommet med en fersk liste over nettbutikker de mener du bør unngå. Men én av butikkene valgte de å fjerne etter at eieren følte seg urettmessig hengt ut. I tillegg har de nå fjernet ordet «svindelgalleri». Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
USERIØSE BUTIKKER: Forbrukertilsynet har kommet med en fersk liste over nettbutikker de mener du bør unngå. Men én av butikkene valgte de å fjerne etter at eieren følte seg urettmessig hengt ut. I tillegg har de nå fjernet ordet «svindelgalleri». Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Liste over nettbutikker du bør unngå

- Ikke lenger «svindelgalleri», men du bør likevel styre unna disse nettbutikkene

Forbrukertilsynet oppdaterte fy-liste. Så tok de vekk ett ord og fjernet én av butikkene, etter at Dinside så nærmere på saken.

Forbrukertilsynets liste over nettbutikker du helst bør unngå ble inntil torsdag kalt «svindelgalleri».

Nå modererer Forbrukertilsynet ordbruken til «useriøse nettbutikker». Samtidig har de fjernet en av butikkene på listen, etter at eieren klaget. Dette skjedde etter at Dinside først hadde tatt kontakt med daglig leder i butikken og informert om at de lå på denne listen.

Listen over nye nettbutikker som Forbrukertilsynet hevder er useriøse, ble dermed redusert fra 30 til 29.

Nærmere ettertanke

- Vi har valgt å fjerne en av nettbutikkene som sto på den opprinnelige listen midlertidig etter en henvendelse fra eieren. Det er midt i ferietiden, og vi vil måtte bruke noe tid på å vurdere om vi skal fjerne den permanent, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukertilsynet til Dinside.

Ytterligere en nettbutikk blir nå vurdert fjernet etter at daglig leder tok kontakt, opplyser Forbrukertilsynet i en e-post vi mottok fredag formiddag.

I den opprinnelige teksten på Forbrukertilsynets nettside ble ordet «svindelgalleri» brukt. Og i pressemeldingen som Forbrukertilsynet sendte ut onsdag sto det:

Trenger garderoben en oppgradering i sommer? Sjekk om nettbutikken er i vårt svindelgalleri før du legger inn en bestilling.

BETENT ORD: Forbrukertilsynet «svindelgalleri» har nå blitt endret til «liste» på Forbrukertilsynets nettliste. Her fra pressemeldingen. Foto: Skjermdump
BETENT ORD: Forbrukertilsynet «svindelgalleri» har nå blitt endret til «liste» på Forbrukertilsynets nettliste. Her fra pressemeldingen. Foto: Skjermdump Vis mer

- Jeg er enig at ordet «svindel» er alvorlig. Men vi har valgt å bruke dette ordet fordi vi mener at det er så viktig å gjøre forbrukerne oppmerksomme på den faren det er å handle i slike nettbutikker, uttalte Øverli til Dinside da vi torsdag formiddag konfronterte henne med at de fleste forbinder ordet «svindel» med kriminell virksomhet, og at det dermed er alvorlig å beskylde noen for å drive med slikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Senere på dagen mottok vi denne tekstmeldingen:

«Hei. Viser til prat nettopp. Vi har nå endret i nettmeldingsteksten da vårt poeng er å informere forbrukere om nettbutikker som vi anser de bør styre unna - på bakgrunn av klager, tips og egne undersøkinger. Vi har derfor fjernet betegnelsen «svindel» og forsøkt å få frem nettopp dette budskapet. Mvh Bente Øverli nestleder Forbrukertilsynet».

ENDRET TEKST: En av nettbutikkene som var med i Forbrukertilsynets «svindelgalleri» er nå vekk. Det samme er ordet «svindelgalleri». Foto: Kimm Saatvedt/Forbrukertilsynet
ENDRET TEKST: En av nettbutikkene som var med i Forbrukertilsynets «svindelgalleri» er nå vekk. Det samme er ordet «svindelgalleri». Foto: Kimm Saatvedt/Forbrukertilsynet Vis mer

- Høy terskel for å komme på listen

Selv om en av butikkene på listen nå er fjernet midlertidig, mener hun at hederlige forretningsdrivende kan føle seg trygge på at Forbrukerrådet ikke henger dem ut.

- Terskelen for å komme på denne listen er forholdsvis høy. Vi baserer oss først og fremst på klager som har kommet inn fra forbrukerne. I tillegg gjør vi egne undersøkelser. Vi ser blant annet på om nettstedet oppfyller de norske reglene for netthandel og om det finnes tilstrekkelig kontaktinformasjon.

Øverli peker spesielt på to varsellamper som lyser når man står overfor useriøse aktører.

- Ofte er det vanskelig å finne ut hvem som står bak. Betalingen skjer gjerne på forhånd, for eksempel via Vipps. Og kundene forteller at de ikke får varene de har bestilt.

FORSKUDDSBETALING: At noen ber deg vippse over penger uten å sende varer, er en gjenganger. Foto: Erik Johansen/NTB scanpix
FORSKUDDSBETALING: At noen ber deg vippse over penger uten å sende varer, er en gjenganger. Foto: Erik Johansen/NTB scanpix Vis mer

- Særdeles sjelden at noen klager

At man denne gangen har valgt å fjerne en nettbutikk etter at eieren selv slo alarm, er på ingen måte hverdagskost.

- Vi har hatt denne listen i mange år, og det er særdeles sjelden at noen klager. Det er ikke noe stort problem, og jeg kan ikke huske sist det skjedde. Men hvis vi skulle ta feil, vil vi selvsagt rette det opp.

- Kan det ikke tenkes at noen plasseres på listen som et resultat av en svertekampanje fra en konkurrent?

- Våre egne undersøkelser vil forhåpentligvis avdekke om slikt skjer. Men så langt kjenner jeg ikke til at det skal ha skjedd. Vi undersøker alltid om klagene er reelle, og gjør som sagt også andre undersøkelser før vi velger å sette en nettbutikk på listen.

Forbrukertilsynet opplyser i sin pressemelding at det i flere tilfeller er snakk om falske sider som kopierer virkelige nettbutikker i både layout og nettadresser for å lure norske forbrukere. Sidene har ofte helt like nettsidenavn, men endelsene på URL-ene skiller seg fra de ekte butikkene.

Eksempelvis kan .no være byttet ut med .as.

Undersøk dette før du handler

Skal du handle fra en nettbutikk du ikke har handlet fra før, anbefaler Forbrukertilsynet at du undersøker følgende for å ikke bli lurt av en falsk nettside:

Sjekk om kontaktinformasjonen er lett tilgjengelig, om språket på nettsiden er dårlig. Søk også på Google etter hvilke erfaringer andre forbrukere har hatt med nettsiden fra tidligere.

– Sjekk heller en gang for mye enn en gang for lite. Det er mange som skor seg på handleglade nordmenn som stoler blindt på tilsynelatende seriøse nettbutikker, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet i pressemeldingen.

Ingen svar å få

Dinside har prøvd å kontakte samtlige av nettbutikkene på listen, uten hell så nær som i ett tilfelle.

Vi har snakket med eieren av nettbutikken som nå er fjernet, og som heller ikke ønsker å bli omtalt i denne artikkelen.

Veldig mange av de butikkene som fortsatt står på listen har samme kontaktskjema, og man kan mistenke at det er samme bakmenn.

Samtlige har fått anledning til å uttale seg. Untatt disse, som vi rett og slett ikke greide å finne noen måte å komme gjennom til:

  • eccocool.com tilgang sperret
  • moslt.com: fikk feil da vi tastet inn epostadressen vår
  • moteshoes: - internal server error
  • oflike.com: - System upgrade notice
  • poperuope.com: blokkert
  • pursuenewly.com: Kontaktskjema fungerer ikke
  • rbmpy: sperret
  • salomonnettbutikk.com/contact_us.html: kontakt-skjema fungerer ikke

Hele listen over useriøse butikker finner du hos Forbrukertilsynet.