Ikke la vintermørket vinne

Det er ingen vits i å gå i hi i vinter. Her er tre tips som gjør deg friskere, sunnere og sterkere.

Alt blir litt tyngre når mørketiden setter inn. Du trenger tre kopper sterk kaffe for å komme deg ut av sengen om morgenen, beina kjennes ut som gele og kveldene går oftere med til å flate ut foran TV-en.

Mangelen på sol gjør at vi må anstrenge oss litt ekstra for å holde formen ved like det mørke halvåret, både psykisk og fysisk.

Omtrent halvparten av oss blir slappere mellom september og mars. Vi blir mindre aktive, sløvere, og stort sett i dårligere humør.

Mørket kan vi ikke gjøre noe med, men med et par enkle grep kan vi øke energien og gå vinteren friskere i møte. Her er tre tips for en sunnere, morgenfrisk og glad vinter:

Fyll opp kroppen med energi

  • Spis vitaminer
    Det forebygger trøtthet. Én multivitamin om dagen får holde.
  • Tren
    Alle typer mosjon er lader energien.
  • Naturlig påfyll
    Det finnes mange naturmidler som har en oppfriskende effekt. Test ut Q10 og ginseng. Begge fås kjøpt i alle helsekostbutikker.
  • Nyt naturen
    Å gå en tur er en fantastisk kilde til energi. Blant annet får du en styrkende dose med sollys med verdifull D-vitamin.
  • Sats på proteiner
    Særlig kvinner bryr seg for lite om det. Kylling, skinke og fisk er gode proteinkilder.
  • Spis frukt
    I tillegg til at det er skikkelig godt inneholder frukt viktige antioksidanter, magnesium og jern, som hjelper mot trøtthet.
Fyll opp med mental energi

  • Tenk positivt
    Negative tanker tærer på krefter og humør. Prøv å tenk på positive ting.
  • Meditér
    Meditasjon er en flott måte å fylle opp energilageret på, og gjør deg rolig, fornøyd og harmonisk.
  • Gå i lysterapi
    Det er dokumentert effektivt å behandle depresjoner og trøtthet med lys.
  • Våkn opp med dufter
    Aromaterapi, eller et bad med eteriske oljer, er både oppkvikkede og avslappende på en gang. Eukalyptus, appelsin og citrus er gode tips om vinteren.
  • Le mer
    Selv om du kjenner deg vinterdeprimert kan du få det bedre ved å late som om du ler. Det er bevist at selve muskelbevegelsen ved å smile gjør deg i bedre humør, selv om du bare later som.
Bli kvitt energislukene