Ikke la vintermørket vinne

Det er ingen vits i å gå i hi i vinter. Her er tre tips som gjør deg friskere, sunnere og sterkere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alt blir litt tyngre når mørketiden setter inn. Du trenger tre kopper sterk kaffe for å komme deg ut av sengen om morgenen, beina kjennes ut som gele og kveldene går oftere med til å flate ut foran TV-en.

Mangelen på sol gjør at vi må anstrenge oss litt ekstra for å holde formen ved like det mørke halvåret, både psykisk og fysisk.

Omtrent halvparten av oss blir slappere mellom september og mars. Vi blir mindre aktive, sløvere, og stort sett i dårligere humør.

Mørket kan vi ikke gjøre noe med, men med et par enkle grep kan vi øke energien og gå vinteren friskere i møte. Her er tre tips for en sunnere, morgenfrisk og glad vinter:

Fyll opp kroppen med energi

  • Spis vitaminer
    Det forebygger trøtthet. Én multivitamin om dagen får holde.
  • Tren
    Alle typer mosjon er lader energien.
  • Naturlig påfyll
    Det finnes mange naturmidler som har en oppfriskende effekt. Test ut Q10 og ginseng. Begge fås kjøpt i alle helsekostbutikker.
  • Nyt naturen
    Å gå en tur er en fantastisk kilde til energi. Blant annet får du en styrkende dose med sollys med verdifull D-vitamin.
  • Sats på proteiner
    Særlig kvinner bryr seg for lite om det. Kylling, skinke og fisk er gode proteinkilder.
  • Spis frukt
    I tillegg til at det er skikkelig godt inneholder frukt viktige antioksidanter, magnesium og jern, som hjelper mot trøtthet.
Fyll opp med mental energi

  • Tenk positivt
    Negative tanker tærer på krefter og humør. Prøv å tenk på positive ting.
  • Meditér
    Meditasjon er en flott måte å fylle opp energilageret på, og gjør deg rolig, fornøyd og harmonisk.
  • Gå i lysterapi
    Det er dokumentert effektivt å behandle depresjoner og trøtthet med lys.
  • Våkn opp med dufter
    Aromaterapi, eller et bad med eteriske oljer, er både oppkvikkede og avslappende på en gang. Eukalyptus, appelsin og citrus er gode tips om vinteren.
  • Le mer
    Selv om du kjenner deg vinterdeprimert kan du få det bedre ved å late som om du ler. Det er bevist at selve muskelbevegelsen ved å smile gjør deg i bedre humør, selv om du bare later som.
Bli kvitt energislukene

  • Dropp kaffen
    Koffeinholdige drikker som kaffe og cola gir kortsiktig energi, men så fort det er brukt opp krever kroppen mer. Drikk heller grønn te.
  • Rydd opp i konflikter
    Uløste knuter tærer på humøret og energien.
  • Ligg unna sukker
    Kjappe karbohydrater, som for eksempel i godteri og kaker, drenerer energien, så spis frukt i stedet.
  • Stå opp om morgenen
    Du blir ikke mer våken av å ligge lenge å sløve i senga. Det beste er 7-8 timers søvn hver natt.
  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!