IKKE EKTE: Har du fått beskjed fra noen som angir seg for å være fra Finn.no om at annonsen din er avvist, er dette et forsøk på svindel. Foto: finn.no.
IKKE EKTE: Har du fått beskjed fra noen som angir seg for å være fra Finn.no om at annonsen din er avvist, er dette et forsøk på svindel. Foto: finn.no.Vis mer

SMS-svindel på Finn.no

Ikke følg denne lenken

Finn.no advarer om nye svindel-SMS i omløp.

Nok en gang er Finn.no ute og advarer mot svindel i form av SMS-er som sendes til folk med annonser på markedsplassen.

MER SVINDEL: Slik kan også SMS-ene svindlerne sender se ut. Foto: finn.no.
MER SVINDEL: Slik kan også SMS-ene svindlerne sender se ut. Foto: finn.no. Vis mer

«Har du en aktiv annonse på Finn og har mottatt en sms om at annonsen din er avvist av oss, så er dette et forsøk på svindel. Slett meldingen. Har du trykket på lenken? Ta kontakt med vårt kundesenter, så hjelper vi deg videre», skriver de i en pressemelding.

Vil du ordne opp selv uten å kontakte service, må du lage deg et nytt passord via Finn-profilen din.

Den digitale markedsplassen tillegger at de aldri sender ut SMS om at annonser er avvist, dette gjøres via e-post. De ber deg også legge merke til at lenken i SMS-en ikke viser til Finn.no, samt at setningene er dårlig formulert.

Ikke første gang

Både i november i fjor og januar ble det advart mot samme type svindel.

Ved førstnevnte tilfelle sa svindlerne at SMS-mottakerens kredittkort var overladet med 499 kroner, og sendte vedkommende videre, via en link, til en nettside som ba om kredittkortinformasjon.

Forbrukerrådet er kjent med at det ved jevne mellomrom dukker opp tilfeller av SMS-svindel der forbrukeren er utsatt.

ADVARER: Også på startsiden sin advarer Finn.no om SMS-svindel. Foto: skjemdump.
ADVARER: Også på startsiden sin advarer Finn.no om SMS-svindel. Foto: skjemdump. Vis mer

– Vi anbefaler vanligvis at forbrukeren skal benytte seg av kredittkort når de handler på nett. Hvis du blir utsatt for svindel, må du klage til banken din, sa Pia Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, til Dinside.

Det er likevel viktig å være bevisst på hvem man deler kredittkortinformasjonen med, ifølge Høst. Selv om SMSen kommer fra aktører forbrukeren har tillit til, må man likevel være obs.