KONTROLLÉR AVSENDEREN: Stusser du over hvem som har sendt deg regningen, lønner det seg å sjekke vedkommende før du betaler. Foto: Shuttestock/NTB Scanpix.
KONTROLLÉR AVSENDEREN: Stusser du over hvem som har sendt deg regningen, lønner det seg å sjekke vedkommende før du betaler. Foto: Shuttestock/NTB Scanpix.Vis mer

Regninger og fakturaer fra svindlere

Ikke betal disse regningene

Slik kan du finne ut om fakturaen du får er falsk, og disse erfaringene har NorSIS og politiet med problematikken.

Falske fakturaer og regninger har lenge vært et problem, både i næringslivet og blant forbrukere. Dinside har også skrevet om falske SMS-konkurranser, Netflix-svindel og svindlere som utgir seg for å være Skatteetaten.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) har ikke sett noen stor utvikling i falske regninger og fakturaer den siste tiden, men de ser at de ulovlige fakturaene blir bedre og bedre utformet, som gjør det vanskeligere å avdekke om de er falske uten å se nøye på dem eller gjøre undersøkelser som kan avdekke dette.

- Vi har også sett fakturaer i form av én enkelt e-post hvor det står at du må betale en pengesum for et produkt du har kjøpt eller vil motta. Fakturaen kommer gjerne med et navn fra kjente, norske virksomheter, sier seniorrådgiver Ole Andreas Ulsrud.

Ofte søker svindlerne å få deg til å trykke på en lenke som tilsynelatende vil gi deg mer informasjon, men i bakkant av lenkene ligger det et løsepengevirus, forteller Ulsrud videre. Virksomheter og enkeltpersoner mottar også tilbud i form av fakturaer, altså et tilbud som er utformet som en tradisjonell faktura.

Forholdsregler

Så, hvordan kan du unngå å bli lurt av falske regninger som dukker opp i postkassa eller innboksen? Ulsrud i NorSIS gir deg følgende sjekkliste:

  • Kontroller om du faktisk har bestilt tjenesten du faktureres for.
  • Dersom du har innsigelser mot en ordrebekreftelse eller faktura, er det viktig at du så snart som mulig sender leverandøren en skriftlig, begrunnet innsigelse mot det du mener er uriktig.
  • Om faktura kommer på e-post, ikke oppgi sensitiv dokumentasjon, kredittkortinformasjon eller kontonummer via e-post, og tenk deg om før du klikker på lenker eller vedlegg.
  • Les alt med liten skrift.
  • Avdekker du en falsk faktura, må du ikke betale den.

Mange små og mellomstore virksomheter kan med fordel styrke kontrollrutinene sine i forbindelse med innkomne fakturaer, legger Ulsrud til. Det er fort gjort å overse at et tilbud på et fakturaliknende skjema ikke er annet enn et tilbud.

Varslingslisten er en annen tjeneste som du kan bruke for å finne ut hvilke framgangsmåter du kan bruke dersom du får forfalskede fakturaer eller får et tilbud «forkledd» som en faktura.

STEG FOR STEG: Her ser du hvordan du kan gå fram ved ulike scenario hvor falske fakturaer er involvert. Foto: skjermdump.
STEG FOR STEG: Her ser du hvordan du kan gå fram ved ulike scenario hvor falske fakturaer er involvert. Foto: skjermdump. Vis mer

Svindlet? Gjør tre ting

Dersom du allerede har blitt lurt, bør du anmelde saken til politiet, råder NorSIS.

Banken bør også kontaktes raskt, for da kan pengeoverføringen kanskje stoppes.

- Videre kan du henvende deg til Forbrukertilsynet for å få veiledning i saken, for eksempel hvis det er brudd på markedsføringsloven, som er straffbart, sier seniorrådgiver Ulsrud.

Politiet ber deg anmelde

Når det gjelder politianmeldelser, har Dinside har spurt Økokrim om dette. De forteller at fakturasvindelsaker ikke oftest blir anmeldt til dem, men til de ulike politidistriktene.

I sommer uttalte økokrimsjef Trond Eirik Schea at i deres ferske trusselvurdering kan vi lese at det anmeldes mer enn ti ganger så mange bedragerier i Sverige, og dobbelt så mange i Danmark, enn i Norge.

Det ble anmeldt vel 20.000 bedragerier i Norge i fjor, men mørketallene er nok store. Ifølge Politiets innbyggerundersøkelse for 2017, anmelder bare 19 prosent av dem som er utsatt for nettsvindel forholdet til politiet, som begrunnes med manglende straffeforfølgning av de kriminelle og at ofrene uansett anser pengene som tapt.

Økokrim oppfordrer bedrifter og privatpersoner som er utsatt for bedrageri om å anmelde forholdet til sitt politidistrikt. De understreker at selv om en konkret bedragerisak henlegges, kan registreringen i kombinasjon med andre anmeldelser, gi et større bilde og bidra til at saken tas opp på et seinere tidspunkt.