If forsikrer bare lojale kunder

If nekter å forsikre deg som har byttet forsikringsselskap tre eller flere ganger de siste fem årene. Med kun lojale kunder prøver If å snike seg unna konkurranse.

If forsikrer bare lojale kunder

  1. Lurer kunder med startrabatt


På Ifs nettsider kan du be om pristilbud på skadeforsikring.

Blant spørsmålene du må svare på er hvor mange ganger du har byttet forsikringsselskap.

Avslag med en gang

Svarer du at du har byttet selskap tre ganger eller flere de siste fem årene, får du straks til svar at selskapet ikke vil tilby deg forsikring, ifølge Forbrukerportalen.no.

En automatisert klausul i Ifs vilkår på nettsidene sier at ”du har tastet inn opplysninger som gjør at vi ikke kan tilby deg forsikring”.

- Dermed hindres forsikringskundene i å opptre prisbevisst og rasjonelt i markedet. Muligheten til å bytte selskap er en forutsetning for at konkurransen skal være virksom, sier økonomisk rådgiver Hilde Myhre i Forbrukerrådet.

Myhre har gjort Konkurransetilsynet oppmerksom på at If stenger ute kunder som bytter selskap ofte.

Høyere pris

-Det er alvorlig når aktørene i markedet selv legger hindringer i veien for forbrukere som vil bytte selskap, meldte Forbrukerrådet i høst i et brev til Konkurransetilsynet.

Forbrukerrådet har tidligere tatt opp en beslektet praksis i forsikringsbransjen, nemlig at kunder som bytter selskap ofte, får en høyere forsikringspremie (pris) enn de som holder seg til det samme selskapet i flere år.

If forsøker ikke å skjule at de diskriminerer kunder som bytter selskap ofte.

- En kunde som har byttet selskap tre eller flere ganger de siste fem årene, mener vi signaliserer at de ikke ønsker å ha et langsiktig kundeforhold til noe forsikringsselskap, sier Ifs informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland til Forbrukerportalen.no.

If forsvarer

Selskapet viser ingen forståelse for at de med dette straffer kunder som orienterer seg i markedet.

- Selskapsbytte er kostnadsdrivende. Vi mener at lojale, langsiktige kunder ikke skal betale transaksjonskostnader for kunder som har et kortsiktig forhold til selskapet. Derfor sier vi nei til en liten gruppe kunder, sier Vennesland.

Selskapet gjør nå det samme som bankene og lanserer lojalitetsprogrammer for kunder som holder seg til dem.

Forsikringsselskapene lokker i tillegg kundene med fiktive startrabatter