- Jeg følte meg utrygg i mitt eget hus, forteller Ida. Flere og flere nordmenn blir utsatt for såkalte ID-tyverier. Foto: Colourbox/privat
- Jeg følte meg utrygg i mitt eget hus, forteller Ida. Flere og flere nordmenn blir utsatt for såkalte ID-tyverier. Foto: Colourbox/privatVis mer

Ida fikk stjålet post og identitet

Nå har hun blitt sperret for kredittvurderinger og kjøpt hengelås til postkassen.

Det begynte da Ida Jæger (29) hentet posten en dag i sommer. Hun hadde fått brev fra Telenor og Lindorff, en hentelapp fra postkontoret og en rekommandert sending fra Chess.

- Dette forstod jeg ikke noe av, så jeg ringte derfor Telenor hvor jeg fikk opplyst at det var bestilt et mobilt bredbånd i deres nettbutikk, i mitt navn og med mitt personnummer, forteller Ida.

Da skjønte Ida at hun hadde blitt offer for et såkalt ID-tyveri. Noen har brukt hennes personnummer til å bestille bredbånd fra Telenor.

- Som enke, alene med tre barn under seks år, følte jeg meg plutselig rimelig utrygg i eget hus, og jeg brukte kvelden på å sjekke at dører og vinduer var låst, og på å lete på Internett rundt temaet ID-tyveri, forteller Ida.

Er du utsatt? Test her!

Stjålet fra postkassen

Etter hvert som Ida ringte rundt og fant flere opplysninger i saken, ble hun mer og mer sikker på at noen har skaffet seg personnummeret hennes ved å lete i postkassen.

- NAV sier de har sendt meg en møteinnkallelse som jeg ikke har fått, og NAV sender ut brev med personnummer. Jeg har tidligere bedt om å motta post og beskjeder fra NAV per e-post, men det regner de som usikkert, så i stedet legger de personnumrene rundt i postkasser som hvem som helst kan åpne.

Svindel med fødselsnummer blir stadig mer vanlig.

>>>Les mer om hvordan svindelen foregår

Artikkelen fortsetter under annonsen

600 kroner og utallige timer

Ida har nå kjøpt seg en ny postkasse med hengelås. Hun har også brukt nærmere en full arbeidsuke på å undersøke, rydde opp og anmelde forholdet.

- Jeg ser av min forrige mobilregning at jeg har brukt rundt 600 kroner på å ringe rundt og ordne opp i dette. Ofte blir man stående i telefonkø før man får snakke med noen, sier Ida.

Hun har nå kontaktet kredittvurderingsselskapene og sperret seg selv for kredittvurderinger slik at det ikke lenger er mulig å inngå betalingsavtaler i hennes navn.

- Jeg har gjort det vanskelig for meg selv hvis jeg ønsker å kjøpe noe på kreditt, men det er prisen jeg må betale, sier Ida.

Bør du forsikre deg mot ID-tyveri?

Politiet: - Ikke kontakt oss

Ida er ikke videre imponert over politiets behandling av ID-tyveriet.

- Jeg har levert to anmeldelser, og i den siste bekreftelsen stod det at dersom jeg ikke hadde flere opplysninger i saken, trengte jeg ikke kontakte politiet igjen.

Ida har selv gjort mange undersøkelser som kan hjelpe politiet langt på vei med å finne riktig gjerningsmann. Hun sitter på både en mailadresse og to telefonnumre som kan være viktige spor og tror ikke det ville tatt lang tid å løse resten av mysteriet.

- Hvorfor finnes det ikke en sentral enhet med politimyndighet og datakompetanse som kan løse slike saker? spør Ida.

Vil fortsette å sende personnummer

Selv om et personnummer på avveie gjør det svært enkelt for uvedkommende å kjøpe varer og tjenester i nettbutikker, har ikke NAV planer om å endre praksisen med å sende ut personnummer i posten.

- NAVs praksis er innenfor de retningslinjer Datatilsynet anbefaler, og i tråd med andre etaters praksis der det er nødvendig med personnummer for å identifisere brukerne. Dette gjelder for eksempel også for likningspapirer, bankkort og pass, sier Lise Grøndahl Berg i NAV til DinSide.

Men Ida Jæger forstår ikke at det skal være nødvendig at fødselsnummer oppgis på møteinnkallelser.

- Jeg har spurt NAV om de kan sende meg e-post i stedet, men dette regner NAV som en usikker form for deling av informasjon, sier Ida.

Se også: ID-tyvene går på hjemmeadressen