ID-TYVERI: Får en du kjenner tilgang på din BankID, kan det i verste fall koste deg dyrt - i form av et alvorlig ID-tyveri. Foto: Berit B. Njarga
ID-TYVERI: Får en du kjenner tilgang på din BankID, kan det i verste fall koste deg dyrt - i form av et alvorlig ID-tyveri. Foto: Berit B. NjargaVis mer

ID-tyveri:

- ID-tyven er oftere en av dem som står offeret nærmest

Flere får identiteten stjålet av partner, barn eller barnebarn. Bruk av BankID er ofte et problem - og gir de største svindelbeløpene.

Å bli frastjålet post med personlig info av en vilt fremmed, oppleves antakelig noe annerledes, enn å bli svindlet av et familiemedlem. Men dette skjer stadig oftere, ifølge Frende Forsikring.

– Vi har sett en tidobling i antallet saker de siste åra der ID-tyven er en av dem som står offeret aller nærmest, sier produktsjef Einar Brekken.

Svindles av ektefelle, eks, barn og barnebarn

NorSIS, som jobber med informasjonssikkerhet her til lands, viser til at det er rundt 150.000 personer som årlig opplever ID-tyveri.

Om det er flere tilfeller enn tidligere hvor ID-tyven er en bekjent av offeret, kan ikke NorSIS uttale seg om. Derimot bekrefter de at de får henvendelser om ID-tyveri i nære relasjoner.

Rikard af Sandeberg hos datasikkerhetsekspertene i Affinion, som samarbeider med Frende om opprydding i slike saker, forteller at de har sett tilfeller hvor ID-tyven er ektefellen, samboeren, forelder som svindler eget barn, barn som svindler foreldre, barnebarn mot besteforeldre og nære venner.

Ifølge rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS har det i de seinere sakene de har fått henvendelser om, handlet om en ekskjæreste eller ekspartner som har tatt seg til rette gjennom å bruke den andre part sin identitet.

- Enten har de gjennom parforholdet vært relativt åpne om personlig informasjon, eller så kan den ene parten mot slutten av forholdet ha ervervet seg personlig informasjon for så å skaffe seg tjenester eller økonomisk vinning gjennom å bruke den andre part sin identitet, forteller Ulsrud.

Her er noen eksempler på saker som Affinion har håndtert ved ID-tyveri i nære relasjoner:

  • En part som har tatt ansvaret for økonomien i familien (med full tilgang til partners BankID) har tatt opp forbrukslån, bestilt kredittkort i offerets navn og økt rammelånet på deres felles hus. Svindleren har så skjult sine spor ved å fjerne skattemeldinger fra Altinn og hatt kontroll på posten slik at offeret ikke oppdaget at det ble tatt opp lån i deres navn.
  • Saker der eldre familiemedlemmer har hatt behov for hjelp av barn eller barnebarn til å betale regninger i nettbanken. Personen har da gitt sitt barn/barnebarn passordet til sin BankID som igjen har tatt opp forbrukslån i vedkommendes navn.
  • Saker der et familiemedlem på en eller annen måte (som de ikke vet) har fått tak i passordet til BankID til en i husstanden, bestilt kredittkort og tatt opp forbrukslån. Beløpene i disse tilfellene er gjerne oppe i 200.000 til 400.000 kroner.

- Som oftest kommer bedrageriet som en total overraskelse på både offer og familien. Det er dypt tragisk for både gjerningsperson og offer, sier Brekken i Frende Forsikring.

Dating bak svindel

I andre tilfeller ser Affinion at proffer står bak ID-tyveriene. Her tyr svindleren gjerne til ekstreme virkemidler over lang tid. I disse tilfellene er sosiale medier som Tinder og andre sjekkeapper blitt viktig. Folk møtes og innleder et romantisk forhold. Tilliten bygges over tid, men svindleren har hele tiden den hensikt å utnytte offeret økonomisk.

- Dette er en av de mest ondsinnede formene for svindel vi ser, sier Einar Brekken.

- Vi har sett en tidobling i antallet saker de siste åra, og i flere tilfeller vi har jobbet med har disse proffene bedratt sine kjære for alt fra 300.000 kroner og opp mot en million, opplyser produkt- og markedsdirektør for Norden, Rikard af Sandeberg i Affinion.

Dinside har tidligere omtalt hvordan Økokrim avdekker datingsvindel for mange hundre millioner, der gjerningsmann og offer gjerne har blitt kjent på Facebook eller datingsider.

BankID-svindel gir skyhøye svindelbeløp

Ifølge NorSIS er alt fra passord, brukernavn, personnummer og tilgang til BankID eksempler på hva den ene parten i et forhold har klart å få tilgang til, og som er utnyttet i en svindelfase etter at forholdet tar slutt.

Affinion sier at beløpene det svindles for er høyest i de bedragerisakene der tyven har fått tak i BankID.

Egen BankID skal man IKKE dele med andre, påpeker Hanne Kjærnes, kommunikasjonsansvarlig for BankID.

- Selv om det er mye man deler i nære relasjoner skal man ikke dele BankID. Dersom noen da benytter din BankID uten samtykke holdes nemlig du ansvarlig for handlingen, understreker hun.

Rikard Af Sandeberg legger til at hvis en person får tilgang til din BankID, får vedkommende fri tilgang til å gjøre transaksjoner med store økonomiske konsekvenser.

- BankID er nøkkelen til identiteten din. Vi har sett folk ta opp store forbrukslån. Andre har bestilt kredittkort og bygget opp stor kredittkortgjeld i sin uvitende partners navn eller partnerens nærmeste familie, sier Rikard af Sandeberg.

For å sikre at BankID ikke misbrukes er det ifølge Hanne Kjærnes viktig å ha et eget passord bare for BankID.

- BankID er «ditt digitale jeg» som brukes til å hente alt fra helseopplysninger til å ta opp lån. Dette passordet skal du da ikke dele med noen, sier Kjærnes.