Hvorfor blir vi fete?

Hvorfor blir vi fete?

Vekten vår er bestemt både av arv, kosthold, fysisk aktivitet, alder og psykiske faktorer.

Av Hanna Hånes

Er du kraftig bygget, nytter det ikke å kjempe mot naturen og tro at du kan bli sylslank. Poenget er å finne sin egen vekt og holde seg der. Helsemessig sett har noen kilo ekstra liten betydning hvis du spiser sunt og er i aktivitet hver dag. En halv times mosjon er minimumsbehovet for å holde seg i form og holde vekta jevn.

Før du vurderer en slankekur, tenk etter hva som er din egen vekt - hva er deg? Hvis du finner ut at det ikke er deg å ha fem kilo ekstra omkring livet, så skal du starte med å legge om til faste måltider, mindre fett, mer grønnsaker og daglig mosjon, samt unngå søte drikker, sukker og hvitt brød. Les kostholdsekspertens Slank uten kaloritelling . Når slike vaner er innarbeidet, kan du begynne å tenke på de mengdene du spiser. Hva du spiser er ofte viktigere enn mengdene.

Hvis du er overvektig og slanker deg, bruker du mindre energi etter hvert som du får færre kilo å dra på. Men i tillegg til dette må du regne med at kroppen skrur ned forbrenningen noe. For å holde på den nye vekten, ser det ut til at fysisk aktivitet og fiskefett er bra. Forskning fra Universitetet i Oslo tyder på at dette regulerer produksjonen av metthetshormonet leptin, som igjen påvirker appetitten vår. Har du vært overvektig og slanket deg, må du holde på dine nye kost- og mosjonsvaner resten av livet. Ellers vil du gå opp igjen i vekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrenn fett

De små daglige bevegelsene som du nesten ikke tenker over at du gjør, er svært viktige for å holde forbrenningen oppe. Gå rundt i huset og litt rundt på jobben. Gi deg selv en daglig maksimumskvote foran TVen, jo mer du sitter, jo færre kalorier forbrenner du. Gå turer i stedet, hver dag, mange små turer er like bra som en lang tur. Mest fett forbrennes ved moderat intensitet der du blir varm og får litt ekstra puls. Raske turer gir bedre fettforbrenning enn jogging.

Diabetes type 2

Ved diabetes type 2 eller forstadier til denne sykdommen, har man mye insulin i blodet. Det fremmer fettlagring. Hvis du tilhører denne gruppen, er jevnlig mosjon viktig. I tillegg bør du spise minst fire-fem små måltider hver dag i stedet for tre store og unngå alt sukker og annen lettfordøyd mat. Da danner kroppen mindre insulin og dte blir lettere å gå ned i vekt.

Arvelig

Tendens til overvekt er arvelig. Men man vet ikke akkurat på hvilken måte. Hormonet leptin spiller en rolle. Dette hormonet dannes i fettvev, dets oppgave er å gi signaler til hjernen om at kroppen er mett . Hvis vi slanker oss slik at fettlageret blir mindre, vil kroppen sette i verk energisparetiltak. Sultfølelse, forbrenning og muskelarbeid reguleres slik at vi går opp igjen i vekt, men som nevnt ovenfor kan fiskefett og fysisk aktivitet påvirke leptin slik at kroppsvekten innstiller seg på et slankere nivå.

Enkelte forskere mener vi ikke nødvendigvis har arvet en forhåndsbestemt kroppsvekt, men at vi i stedet vi har arvet en mer eller mindre påvirkbar fettlagermåler. Noen har arvet en måler som det er vanskelig å påvirke. Slike personer holder samme kroppsvekten hele livet, særlig i unge år. Andre har en fettlagermåler som lett lar seg påvirke av feil kosthold og lite mosjon. Ved lite mosjon kan det se ut som om noen lett skrur over på fettlagring i stedet for fettforbrenning.

Følg med!

Ennå er det mye forskerne ennå ikke vet om overvekt. Mozon/Kostholdseksperten vil søke å holde leserne oppdatert om forskningen.

mozon.no, sist oppdatert 12.03.02