Hvorfor betale TV-lisens når NRK er sponset?

Hovedbegrunnelsen for at NRK er en lisenskanal er at myndighetene ikke vil ha en kringkaster der programtilbudet blir styrt av økonomiske interesser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pass deg for lisensjegeren!

  1. Hvorfor betale TV-lisens når NRK er sponset?

Annonsører vil naturlig nok være ute etter høye seer- og lyttertall, noe som vil styre programtilbudet på reklamefinansierte kanaler.

Det har derfor irritert mange at stadig flere sendinger på NRK er sponset. For hva er egentlig forskjellen på reklame og sponsing?

Reklame Vs. Sponsing

Reklame i TV er betalt tid for å skaffe kjøpere til et produkt det reklameres for, mens sponsing betyr å delfinansiere spesielle programmer. Uten sponsing ville det ikke vært mulig for NRK å vise dyre sendinger, som for eksempel VM, EM og OL.

Det er strenge EU-regler for hvordan sponsorplakater skal utformes og vises, slik at de ikke forveksles med ”vanlig” reklame.

Om det fungerer er imidlertid en annen sak, spør du oss er det liten forskjell på en reklamelogo, og en sponsorlogo…

Det vil for eksempel si at en sponsor kun skal identifiseres ved ikke-bevegelige bilder, med sponsors navn før, og/eller etter et program, på rulletekst eller ved muntlig identifikasjon.

Hvilke programmer kan sponses?

Sponsing skal i hovedsak benyttes ved sendinger fra idrettsarrangement, program som skal sendes til flere land, eller arrangement som er av samfunnsmessig interesse, eller er av kulturell betydning i tilknytning til sentrale nasjonale begivenheter.

Barne- og ungdomsprogram kan imidlertid ikke sponses av fysiske eller juridiske personer som har til formål å drive næringsvirksomhet. NRK godtar heller ikke sponsing av nyhetsprogram.

I tillegg er det lagt inn en begrensning, ettersom NRK ikke kan ta inn mer enn 1 prosent av sitt årlige budsjett i sponsorstøtte. NRKs netto sponsorinntekter var i 1999 på cirka 20 millioner kroner.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!