Hvordan takle PMS

Premenstruelt syndrom er et fenomen som rammer mange kvinner. Men det er mulig å gjøre noe med det. Les rådene fra lege Bernt Rognlien her. [Diskutér PMS her]

Publisert
Sist oppdatert

Av Dr. Bernt Rognlien

PMS rammer kvinner i fruktbar alder og er hyppigst i 25 - 40 års alder. Symptomene kommer i perioden før menstruasjon og omfatter både fysiske og psykiske plager.

Plagene begynner 5 til 12 dager før menstruasjon og går raskt tilbake når blødningene starter. De vanligste fysiske plager er hodepine, hevelser, brystspreng, oppblåsthet, søttrang, ryggsmerter og vektøkning. De vanligste psykiske plagene er irritabilitet, sinne, anspenthet, følelsesmessig ubalanse, rastløshet, depresjon og søvnvansker.

Generelle råd
Det diskuteres om PMS er en livsstilssykdom fordi plagene forekommer hyppigere i moderne industrisamfunn.

Kosthold med mye frukt, grønnsaker og rikelig med drikke i uken før menstruasjonen hjelper for mange betydelig. Spiser du mye sukker, salt, fett, melkeprodukter og inntar mye kaffe og sjokolade i uken før menstruasjon øker ofte plagene.

Regelmessig mosjon hjelper. Gå gjerne turer i solen. Sollys øker serotonin i hjernen og hjelper ved depresjon, om vinteren kan lyskasse hjelpe. Det er også viktig å få nok søvn.

Kosttilskudd og vitaminer
Nattlysolje og tilskudd av Omega-6-fettsyrer hjelper omkring 40 prosent av de som har betydelige PMS plager. Omega-6-fettsyrer skal tas sammen med vitamin-B6 (50mg daglig) og sink (30mg daglig). Det bør prøves i minst 3 sykluser. Har det effekt vil det for mange være tilstrekkelig å bruke det i 2 uker av gangen fra eggløsning til menstruasjon.

Mange har nytte av tilskudd av B-vitaminer som et vitamin-B-kompleks og andre har effekt av E-vitamin tilskudd.

Urter
Vendelrot (Valeriana officinalis) virker lett beroligende og kan lindre ved anspenthet og søvnvansker.

Perikum eller Johannesurt (Hypericum perforatum) har godt dokumentert antidepressiv effekt og kan redusere anspenthet, hodepine og søvnvansker. På apotek og i helsekost finnes det godkjente naturlegemidler laget av disse urtene.

Kinesisk urtemedisin har flere måter å behandle PMS plager på, mest kjent er den kinesiske slektningen til Kvann som heter Don Quai (Angelica sinensis), den er også til salg i helsekost.

Alternative behandlingsformer
Akupunktur har god effekt ved PMS både for å forebygge og behandle plagene. Akupunktur har særlig effekt på irritabilitet, smerter, oppblåsthet, hodepine, depresjon, søttrang og søvnvansker.

På Balder-klinikken har vi god erfaring med homeopatisk medisin i behandling av premenstruelle plager. En godt utdannet klassisk homeopat som kan hjelp deg å finne konstitusjonsmiddelet ditt kan gi deg en varig bedring.

Avspenningsteknikker , yoga og meditasjon kan redusere den psykiske spenningen.

Årsak
Hormonsvingninger, ikke bare av østrogen og progesteron, men også av serotonin, aldosteron og prolaktin, er viktige deler av årsaken ved PMS. I tillegg vet vi at andre faktorer som stress, grad av anspenthet, at du er sliten og deprimert kan forverre plagene. Minst 50 prosent av alle kvinner utvikler større eller mindre grad av PMS i fruktbar alder og over 30 prosent er plaget hver måned.

Når oppsøke lege
Har du sterke symptomer bør du ha en fast lege som interesserer seg for PMS. Hun/han kan hjelpe deg å registrere plagene og symptomene er.

Legen kan også gi deg medisiner som vil hjelpe. P-piller reduserer plagene hos noen, vanndrivende kan redusere hevelser, men bør bare brukes ved store vannansamlinger i kroppen.

De psykiske plagene er ofte verst både for kvinnen og omgivelsene, henvisning til psykolog for å få hjelp til å mestre plagene kan være god behandling for de som er mest plaget. PMS kan for mange være årsak til ekteskapsproblemer og at alvorlige psykiske reaksjoner forekommer.

[Diskutér PMS her]

 

Mozon 19.02.2004

 

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer