Hvitløk - også mot pollenallergi

Hvitløk hjelper mot en lang rekke lidelser, og det siste på listen er pollenallergi. 80 prosent av forsøkspersonene i en engelsk undersøkelse oppga at allergi-symptomene ble betydelig lettere da de tok et kottilskudd med hvitløk.

Forsøkspersonene rapporterte færre tilfeller enn de hadde regnet med av sviende øyne, rennende nese, kløing bakerst i ganen, nysing og tretthet. Det ble ikke funnet noen bivirkninger, og ingen av pasientene rapporterte at de hadde fått dårlig ånde i løpet av forsøksperioden.

Undersøkelsen ble gjort på 29 personer med pollenallergi som ble rekruttert av BBCs lokalradio for Sør-England. De ble bedt om å ta et kosttilskudd med allicin, som er et virkestoff i hvitløk, i 35 dager. De registrerte selv allergi-symptomene på en fem-punkts skala. Undersøkelsen ble publisert tidsskriftet The British Journal of Clinical Phytomedicine.

De frivillige ble bedt om å registrere symptomene den dagen de startet behandlingen, og hvor raskt de ble betydelig bedre. De tok tilskuddet to ganger daglig i forbindelse med måltider, i samsvar med rådene fra produsenten, skriver forskerne S. Stedman og P. Josling fra Herbal Healt Centre Battle UK i tidsskriftet.

De frivillige ble også fortalt at de kunne gå tilbake til å bruke vanlige allergimedisiner dersom de fikk kraftige angrep, og dette ble også registrert i dagboken. Mengden av pollen i luften ble overvåket ved hjelp av både lokale og nasjonale kilder i løpet av perioden.

På skalaen fra 1 til 5, der 1 er ”kraftig angrep med alle symptomene” og 5 er ”ingen problemer” var snittet blant forsøkspersonene 3.95 i løpet av perioden. Det tyder på at allicin virker veldig godt mot pollenallergi.

Over 80 prosent av pasientene sa de hadde det ”betydelig bedre” i løpet av forsøksperioden. Kun to personer gjenopptok behandling med vanlige allergimedisiner.

Hvilke virkestoffer i hvitløken som blir gjort tilgjengelige for kroppen kan variere i stor grad fra kosttilskudd til kosttilskudd, og denne undersøkelsen viser at virkestoffet allicin spiller en viktig rolle i kampen mot pollenallergien.

Informasjonssjef Ernst Honningdal i Norges Astma- og Allergiforbund synes resultatene er interessante, men tar forbehold.

- Det er også allergikere som kan oppleve en uønsket reaksjon hvis de spiser hvitløk. Man kan få det vi kaller kryssallergi, på samme måte som mange allergikere reagerer på bananer, kiwi, og andre typer frukt og grønnsaker, sier han.

I underkant av en million nordmenn har pollenallergi. Symptomene varierer fra mildt ubehag til angrep så alvorlige at de rammede ikke kan være utendørs.

Gode råd for pollenallergikere
* Følg med på . I tillegg til på internett finner du den på radio, i aviser, på værvarslingen på TV2 og TV Norge, og på tekst-tv. Da er du forberedt på hvilke typer pollen og hvor store mengder av pollen som er ventet.

* Legg ferien til en tid på sommeren hvor det normalt er lite pollen i luften. Alternativt kan du reise til steder med liten blomstring. Høyt til fjells eller ute ved kysten er det vanligvis minst pollen. Vær oppmerksom på at bjørke- og gressblomstringen starter tidligere jo lengre sør i Europa du kommer.

* Unngå utlufting når pollenutslippet er størst: fra morgenen, midt på dagen og til ut på ettermiddagen. Luft heller ut på kveldstid eller om natten.

* På dager med mye pollen bør vinduene holdes lukket. Dette gjelder også bilvinduene.

* Ikke tørk klærne dine utendørs midt på dagen. Pollenkornene fester seg nemlig lett til tøyet. Bruk heller tørketrommel eller heng klærne til tørk innendørs.

* Unngå altfor lange bilturer i den verste pollensesongen. Har du bilvinduene åpne, kan det ofte være langt mer pollen inne i bilen enn i luften utenfor. Pollenkornene kan også suges inn i bilen igjennom luftinntaket. Derfor bør du snarest mulig få installert et pollenfilter.

* Ha ikke friske blomster innendørs. Unngå bjerkeris og gåsunger som pynt. Dette gjelder både i din egen leilighet, på skolen og i barnehagen hvis det er tale om allergiske barn.

* Sov helst med lukket vindu i pollensesongen. Må du ha frisk luft, plasser da sengen lengst mulig unna vinduet. Du kan også dekke til soveromsvinduet med flere lag gas eller tynne gardiner. Gjennom Apotekenes Fellesinnkjøp i Oslo får du kjøpt gas-stoff i 90 cm bredde. En luftrenser plassert rett under soveromsvinduet kan også gjøre god nytte.

* Pollen fester seg ofte til hud, hår og slimhinner. Det hjelper hvis du dusjer og vasker håret før du legger deg. Da unngår du også at pollenkornene, som har festet seg til håret og huden på dagtid, fortsetter å irritere deg i løpet av natten.

* Når du er utendørs, gjelder det å beskytte øynene mot pollenkorn. Bruk gjerne solbriller - særlig når det blåser. Unngå sykling i pollensesongen.

* Skoleelever og studenter med høysnue kan, mot å vise frem legeerklæring, få forlenget eksamenstid.

Mozon.no, 08.04.2003