Hvilken er sunnest?

DinSide.no har testet smoothies. Se kostholdsekspertens dom

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stadig kommer flere produsenter på banen med ferdiglagede smoothies som selges i dagligvarebutikkene. Men hvor sunne er de egentlig?

Se hvilken som er sunnest nederst i artikkelen.

Les også: Drikk deg sunn med smoothies

- Sunt, men ingen tørstedrikk

På vegne av DinSide.no har Rannveig Førland, matfaglig konsulent ved Grete Roede AS, sett nærmere på næringsinnholdet til ni ulike smoothies.

Produktene finnes i de fleste matbutikker og/eller kiosker, og prisene varierer fra 16 til 32 kroner.

I denne testen er det ikke tatt hensyn til verken smak eller pris, kun sunnhetsgrad.

Alle produktene i testen har et kaloriinnhold på mellom 48-66 per 100 gram. Noe som kan høres mye ut, når cola inneholder 42 kalorier.

- Smoothiene inneholder noe flere kalorier, men er likevel sunnere enn cola. Brusen gir ingen næring – men inneholder til gjengjeld mye sukker, kunstige midler og aromastoffer. I smoothies finner du blant annet fiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler, sier hun.

Se hvilken smoothie som er sunnest nederst i artikkelen.

Les også: Ti tips for bedre frukt

En smoothie vil altså være det beste alternativet. Førland understreker imidlertid at det ikke er en tørstedrikk.

- Ingen av smoothiene i testen har et avskrekkende kaloriinnhold, men du bør ikke drikke for mye av det. Smoothies er et lite måltid – det kan brukes som frokost, mellommåltid eller som dessert. Det er mettende og gir deg ekstra antioksidanter, sier hun.

- Flere av produktene oppgir også at de kan benyttes som én eller to av «5 om dagen», legger hun til.

- Men hva er da best? Å drikke eller spise frukt?

- Det beste vil være å spise frukten, da du vil få i deg enda mer fiber. Smoothies er imidlertid et godt alternativ og tilbyr variasjon.

Les også: Frisk opp fruktvanene!

Se hvilken smoothie som er sunnest her:


Testens taper:

image: Hvilken er sunnest?


Hunger Control (Nutrilett)

Denne smoothien inneholder melk og yoghurt, og mindre frukt og bær. Noe høyere kaloriinnhold enn de andre frukt-og bær baserte variantene, men inneholder til fordel kalsium. Med tilsatt sukker. Oppgir fiberinnhold.

Innhold: Skummet melk, vann, fruktjuice, yoghurt, sukker.
Per 100 gram: 63 kcal, 9,7 karbohydrat, 118 g kalsium og 1,6 g fiber
Flaske: 330 ml
Kalorier total: 208

image: Hvilken er sunnest?

Terningkast:

image: Hvilken er sunnest?


Smoothie fra Brämhults

Består av hundre prosent frukt. Flasken er imidlertid stor, 380 ml, noe som gir den flest kalorier totalt. Noe høyt karbohydratinnhold.

Innhold: Ferskpresset juice av ananas, mango, banan, appelsin.
Per 100 gram: 60 kcal, 14 g karbohydrat.
Flaske: 380 ml
Kalorier totalt: 228

image: Hvilken er sunnest?

Terningkast:

image: Hvilken er sunnest?


Innocent

2 av 5 om dagen. Har et relativt høyt karbohydratinnhold.

Innhold: Ferskpresset druer, gulrøtter, sitronsaft.
Per 100 gram: 60 kcal og 15,6 g karbohydrat
Flaske: 250 ml
Kalorier totalt: 150

image: Hvilken er sunnest?

Terningkast:

image: Hvilken er sunnest?


NORA drikk 2 frukter smoothie

Er delvis laget av konsentrat, tilsvarer to av «5 om dagen».

Innhold: Appelsinjus, bananmos, fersken, drue, mangojus og frukt.
Per 100 gram: 58 kcal og 13 g karbohydrat
Flaske: 330 ml
Kalorier totalt: 191

image: Hvilken er sunnest?

Terningkast:

image: Hvilken er sunnest?


Smoothiepack

Er laget delvis fra konsentrat, består av hundre prosent frukt, og er ikke tilsatt sukker. Kaloriinnholdet ligger imidlertid høyest av de frukt- og bærbaserte smoothiene. Tilsvarer to av «5 om dagen».

Innhold: Bringebærpure og bananmos, eple- og appelsinjus.
Per 100 gram: 66 kcal og 14,7 g karbohydrat
Flaske: 250 ml
Kalorier totalt: 165

image: Hvilken er sunnest?

Terningkast:

image: Hvilken er sunnest?


Solo Smoothie

Er laget delvis av konsentrat, består av 100 prosent juice. Oppgir fiberinnhold.

Innhold: Ananas, eple, appelsinjus, mango, fersken og bananpure.
Per 100 gram: 52,1 kcal, 11,7 g karbohydrat og 2 g fiber
Flaske: 330 ml
Kalorier totalt: 172

image: Hvilken er sunnest?

Terningkast:

image: Hvilken er sunnest?


FROOSH

Laget av ferskpresset frukt og jus fra konsentrat. Tilsvarer to av «5 om dagen».

image: Hvilken er sunnest?

Innhold: Fersken, pasjonsfrukt, ananas, banan og druer
Per 100 gram: 58 kcal og 12,2 g karbohydrat
Flaske: 250 ml
Kalorier totalt: 145

Terningkast:

Testens vinnere:

image: Hvilken er sunnest?


BendIt Smoothie (Bama)

Denne har relativt lavt kalori- og karbohydratinnhold i forhold til de andre smoothiene i testen. Den er laget av ferskpresset frukt (100 prosent) - og ikke av konsentrat. Oppgir fiberinnhold.

Innhold: Eplejus, jordbærpure, bananpure, appelsinjus.
Per 100 gram: 49 kcal, 11,6 g karbohydrat og 0,9 g fiber
Flaske: 250 ml
Kalorier totalt: 122,5

image: Hvilken er sunnest?

Terningkast:

image: Hvilken er sunnest?


TINE smudi

Den hadde lavest kalori- og karbohydratinnhold av alle smoothiene i testen. Inneholder hundre prosent frukt – og er ikke tilsatt sukker. Oppgir fiberinnhold.

Innhold: Jordbær, ananas, banan, gulrotjus.
Per 100 gram: 48 kcal, 11,1 g karbohydrat og 1 g fiber
Flaske: 300 ml
Kalorier totalt: 144

image: Hvilken er sunnest?

Terningkast: