Hvem har ansvaret for å si opp kundeforholdet?

I følge regelverket plikter den nye strømleverandøren Hydro Texaco å sende melding om leverandørskiftet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Denne meldingen skal imidlertid ikke sendes til den gamle leverandøren (Meganor), men til nettselskapet - i dette tilfellet Melhus. Forskriften sier altså ingenting om at Hydro Texaco plikter å sende varsel til Meganor.

Forvirret? Det er vi også.

Hvem har så rett?

Som nevnt holder de ulike partene på sitt, og skylder på hverandre. For oss i DinSide er uansett det viktigste at forbrukeren blir holdt skadesløs.

En kan likevel lure på hvorfor Meganor sendte brev med pengekrav til kunden Dehlin, og ikke direkte til den nye leverandøren Hydro Texaco.

Det ville etter vår mening vært en langt bedre kundebehandling.

- Det er kunden vi har inngått en avtale med, sier leder i Meganors kundeservice Haldis Johannesen. I avtalen står det uttrykkelig at vi trenger en oppsigelse, enten av kunden eller av den nye leverandøren. Det mener vi at vi ikke har mottatt i denne saken.

- Det vanlige i bransjen er at den nye kraftleverandøren sier opp på vegne av kunden. I brevet vi sendte til kunden sa vi derfor også at han burde kreve dette gebyret refundert av Hydro Texaco, dersom de hadde forpliktet seg til å gjøre dette, avslutter Johannesen.