Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Vis mer

Hva skjer når den ryker?

1-kronesmobilene kan bli ekstra dyre.

Publisert
Sist oppdatert

DinSide minner jevnlig om at 1-kronesmobilene i praksis kan bli mye dyrere enn hvis du kjøper mobiltelefon og abonnement hver for seg. Nå er det også avgjort at kompensasjonen kan bli liten dersom den går i stykker.

Du kan risikere å få utbetalt det du betalte, nemlig én krone, selv om mobiltelefonen har vært bundet opp til et dyrt abonnement over lengre tid.

En slik sak har nylig vært oppe i Forbrukertvistutvalget. Klageren kjøpte en Sony Ericsson W8801 mobiltelefon hos elektronikkjeden Expert for 1.199 kroner, og telefonen ble solgt med 12 måneders binding til et Tele2 Extra-abonnement.

Lyst til å ringe nesten gratis? Prøv vår mobilkalkulator!

Vil ha det telefonen koster

Klageren forteller at telefonen i perioden juni til desember 2008 var inne for reparasjon ved tre anledninger for samme feil. Problemet var at telefonen slo seg av. I januar 2009 fikk han derfor en ny, lik telefon. Etter kort tid viste det seg å være problemer med også denne, idet den ikke tok lading. Partene ble enige om heving av kjøpet og klageren har fått tilbakebetalt kr 1.199 kroner.

Men klageren mener han har krav på tilbakebetaling av det en slik telefon kostet uten abonnement i 2007, mens Expert har avvist et slikt krav. De viser til at klagerens første reklamasjon kom i juni 2007, drøye 11 måneder etter kjøpet, og at klageren på dette tidspunkt kun hadde i underkant av 1 måned igjen av sin bindingstid på abonnementet.

Får bare telefonprisen

Klageren fikk medhold i Forbrukerrådet, men Forbrukertvistutvalget har nylig besluttet at klageren kun får kjøpesummen tilbake.

- Så fra nå av er det bestemt at man kun får tilbake inngangsbilletten når telefonen går i stykker, sier klageren til DinSide.

Han mener vedtaket vil være en gavepakke til aktører som for eksempel selger Iphones til én krone bundet til knalldyre abonnementer.

- Annenhver Iphone må sannsynligvis skrotes etter en stund, og bransjen tjener fett, applaudert av Forbrukertvistutvalget, sier klageren.

- Bindingen var utløpt

Forbrukertvistutvalget legger på sin side blant annet vekt på at bindingstiden på abonnementet var utløpt da kjøpet ble hevet. Hevingen innebærer derfor ikke at klageren må bryte avtalen med teleselskapet om binding, med økonomiske konsekvenser i forholdet mellom klageren og teleselskapet.

Forbrukertvistutvalget ser slik på saken:

Det er ingen uenighet om klagerens rett til å heve kjøpet. Tvisten gjelder hevingsoppgjøret, nærmere bestemt om klageren har krav på erstatning i tillegg til tilbakebetaling av den kjøpesummen som han betalte for telefonen. Klageren mener å ha krav på erstatning for differansen mellom tilbakebetalt kjøpesum og anskaffelseskostnaden ved ny tilsvarende telefon.

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 33 første ledd jf. § 52 første ledd at det er økonomisk tap som følge av mangelen som kan kreves erstattet. Utvalget kan ikke se at det er grunnlag for klagerens erstatningskrav. Bindingstiden var utløpt da kjøpet ble hevet. Hevingen innebærer derfor ikke at klageren må bryte avtalen med teleselskapet om binding, med økonomiske konsekvenser i forholdet mellom klageren og teleselskapet. At telefonen hadde mangel, og at kjøpet ble hevet, har ikke medført noe økonomisk tap for klageren. Han må således nøye seg med tilbakebetaling av den kjøpesummen som han faktisk har betalt, dvs. kr 1 199,.- Det er på det rene at innklagde allerede har overført dette beløpet til klageren.

Klageren kan etter dette ikke gis medhold i klagen.

Vedtaket blir rettskraftig etter 20. januar 2010 dersom ikke noen av partene velger å bringe saken inn for tingretten. Det er altså per i dag fortsatt mulig at saken kan bli behandlet på nytt i tingretten.


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer