Pris på strøm

Hva skjer med strømregningen når alle kjører elbil?

Slik vil elektrifiseringen av hverdagen din påvirke strømregningen og -nettet.

MER ENERGIEFFEKTIVT: Hva skjer når alle får elbil som må lades? Du vil bruke mer strøm, men totalkostnaden vil gå ned, mener Energi Norge. Samtidig øker belastningen på strømnettet. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix.
MER ENERGIEFFEKTIVT: Hva skjer når alle får elbil som må lades? Du vil bruke mer strøm, men totalkostnaden vil gå ned, mener Energi Norge. Samtidig øker belastningen på strømnettet. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix. Vis mer

Stadig flere kjøper elbiler og elsykler, og hjemmet fylles med flere elektriske apparater, samtidig som strømprisene øker og det er ventet store vedlikehold på strømnettet, der du også må ta en del av regninga.

Da lurer du kanskje på om denne elektrifiseringen av samfunnet lønner seg totalt sett for deg og din husholdning.

Energi Norge mener at elektrifiseringen vil føre til en stor energieffektivisering, blant annet fordi elektromotorer er langt mer effektive enn forbrenningsmotorer.

- Strømforbruket ditt vil gå opp, men det totale energiforbruket vil bli lavere enn det er i dag. Vi tror folk vil bruke mindre penger på energi i framtiden, fordi strøm er billigere enn bensin og diesel, samt at du trenger langt mindre for å reise like langt, sier informasjonssjef Aslak Øverås til Dinside.no.

Dette er et tema Energi Norge kommer til å jobbe mer med framover, for å få sikrere svar.

Bensinbil bruker over dobbelt så mye energi

Ifølge Norsk Elbilforening bruker motoren i en elbil bare en tredjedel av energien en bensin- eller dieselmotor bruker. Med et gjennomsnittlig forbruk på rundt to kilowattimer per mil, sparer du minst fem kroner mila på å kjøre med strøm.

En nøysom og liten bensinbil kan komme ned i 0,5 liter på mila, noe som likevel tilsvarer over det dobbelte i energiforbruk, nærmere bestemt 4,55 kilowattimer, sammenlignet med elbilen, skriver Elbilforeningen på sine nettsider. En stor bensinbil, på den andre siden, brenner av minst fire til fem ganger energimengden en elbil trenger.

- Dersom store deler av bilparken blir skiftet med elbiler, vil samlet energibruk gå ned, grovt sett med to tredjedeler. Hvis vi har 1,5 millioner elbiler i 2030, vil det redusere energibruk med flere terrawattimer (TWh) sammenlignet med fossil bruk, sier Torgeir Blikseth Ericson i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) sin energiavdeling til Dinside.no.

NVE har beregnet at elektrifisering kan redusere energibruk innen transport fra 61 TWh i 2016 til 49 TWh i 2035.

- Per i dag er elbilere dyrere i produksjon på grunn av batteripakken, men med teknologisk utvikling vil pakken bli billigere og bedre, slik at den kan konkurrere med tradisjonelle bensin- og dieselbiler, sier Øverås i Energi Norge.

Lurt å tenke energieffektivt

Sett bort fra bare elbil, hva skjer med bruk av andre elektriske apparater?

- Elektrifisering og bruk av flere elektriske apparater bidrar til økt bruk av strøm i samfunnet. Samtidig blir apparatene stadig mer effektive, så hvert apparat bruker mindre strøm enn før, sier Ericson i NVE.

Hva strømregningen din ender på, er avhengig av strømpris og hvor mye strøm du bruker, fortsetter han. Dersom du erstatter et elektrisk apparat, for eksempel en vaskemaskin, med en ny og mer effektiv vaskemaskin, vil du bruke mindre strøm.

- Hvis du går over fra fossil bil til elbil, eller fra oljekjel til varmepumpe, vil du bruke mer strøm, men du vil samtidig slutte å kjøpe bensin til bilen og fyringsolje til huset. Da kan de totale energiutgiftene reduseres, fordi du bruker langt mer effektive teknologier, sier Ericson.

Effekt er også en utfordring

Men, samtidig som strømforbruket blir mer energieffektivt, blir det også mer effektkrevende ved at vi bruker mer strøm på én gang.

- Det kan være utfordrende for strømnettet dersom mange bruker mye strøm på en gang, dvs. at effektforbruket er høyt. Hvis effektuttaket over tid øker mer enn det nettet har kapasitet til, må nettselskapene investere i økt nettkapasitet, som igjen vil bidra til økt nettleien, forklarer Siri Steinnes ved regulering av nettjenester i NVE til Dinside.no.

Elbillading er, eksempelvis, effektkrevende dersom mange lader bilene samtidig, særlig på tidspunkter der nettet allerede er høyt belastet på grunn av annet strømforbruk.

Slik kan kostnadene kreves inn

For å utnytte den eksisterende nettkapasiteten bedre, og for å unngå at nettselskapene må investere mer i økt kapasitet i strømnettet enn nødvendig, ønsker NVE en nettleiestruktur som i større grad enn i dag reflekterer kostnadene den enkelte strømkunde påfører nettet.

Dette kan, for eksempel, løses ved at du betaler timepriser for strøm, da prisen per kilowattime varierer mye gjennom et døgn. Reglene om anleggsbidrag er et viktig virkemiddel i denne sammenheng.

- Anleggsbidrag er en engangsbetaling kunden må betale til nettselskapet dersom nettselskapet må forsterke det eksisterende nettet for at kunden kan tilknyttes eller få økt kapasitet, sier Steinnes.

Et slikt bidrag skal motivere til å gjøre tiltak selv som reduserer behovet for nettinvesteringer, samtidig som det bidrar til en rimeligere kostnadsfordeling mellom kundene som utløser nettinvesteringer og nettselskapenes øvrige kunder.

Dette bidrar til at nettleien ikke øker mer enn nødvendig, ifølge NVE.