Hva gjør du når alt går galt?

De virkelige problemene oppstår først når du ikke når fram med din klage. Det er dessverre et faktum at det ikke alltid hjelper å ha rett, så lenge du ikke får rett.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Offentlig: Forbrukerrådet vil kunne bidra med erfaring fra lignende saker, og kan også forsøke å mekle i saken.

Det er gratis å få hjelp fra Forbrukerrådet. Ulempen er at saksbehandlingen er skriftlig, og derfor kan ta lang tid.

Er du riktig uheldig kan det faktisk ta så lang tid at selgeren rekker å slå seg selv konkurs i mellomtiden.

Trykk her for å sende spørsmål til Forbrukerrådet.

Eller trykk her for å få Forbrukerrådets klageskjema som du kan sende til selgeren.

Kommer dere ikke til enighet med Forbrukerrådets bistand, kan saken til slutt ende opp i Forbrukertvistutvalget (FTU). De har myndighet til å avsi bindende vedtak i saken. Dersom den tapende part ikke anker avgjørelsen videre i rettssystemet, får den altså virkning som en dom.

Privat:
Et raskere, men også dyrere alternativ, er å kontakte advokat. Har gjenstanden en lav økonomisk verdi kan dette imidlertid fort bli en dyr opplevelse. Med en advokats timesats i mente, skal det ikke mye arbeid til før regningen blir høy.

Et godt alternativ kan være å benytte Advokatforeningens advokatvakt i første runde. De tilbyr en gratis konsultasjon for privatpersoner, og holder til flere steder i landet. Her vil du for det første kunne få bekreftet eller avkreftet om du har en holdbar reklamasjonssak, og eventuelt hvilke skritt du bør ta videre.

I denne artikkelen får du vite hvor Advokatvaktene er.