Hva gjør du når alt går galt?

De virkelige problemene oppstår først når du ikke når fram med din klage. Det er dessverre et faktum at det ikke alltid hjelper å ha rett, så lenge du ikke får rett.

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Offentlig: Forbrukerrådet vil kunne bidra med erfaring fra lignende saker, og kan også forsøke å mekle i saken.

Det er gratis å få hjelp fra Forbrukerrådet. Ulempen er at saksbehandlingen er skriftlig, og derfor kan ta lang tid.

Er du riktig uheldig kan det faktisk ta så lang tid at selgeren rekker å slå seg selv konkurs i mellomtiden.

Trykk her for å sende spørsmål til Forbrukerrådet.

Eller trykk her for å få Forbrukerrådets klageskjema som du kan sende til selgeren.

Kommer dere ikke til enighet med Forbrukerrådets bistand, kan saken til slutt ende opp i Forbrukertvistutvalget (FTU). De har myndighet til å avsi bindende vedtak i saken. Dersom den tapende part ikke anker avgjørelsen videre i rettssystemet, får den altså virkning som en dom.

Privat:
Et raskere, men også dyrere alternativ, er å kontakte advokat. Har gjenstanden en lav økonomisk verdi kan dette imidlertid fort bli en dyr opplevelse. Med en advokats timesats i mente, skal det ikke mye arbeid til før regningen blir høy.

Et godt alternativ kan være å benytte Advokatforeningens advokatvakt i første runde. De tilbyr en gratis konsultasjon for privatpersoner, og holder til flere steder i landet. Her vil du for det første kunne få bekreftet eller avkreftet om du har en holdbar reklamasjonssak, og eventuelt hvilke skritt du bør ta videre.

I denne artikkelen får du vite hvor Advokatvaktene er.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer