Nordmenns netthandelsvaner

Her netthandler de mest

Klarna har samlet en stor mengde data om vår handlevaner på nett, og det er en fellesnevner for kommunene som ligger på nett-toppen.

KLIKKER MEST HJEM: Røst kommune i Nordland ligger på norgestoppen i netthandel første halvdel av 2019. Her brukte innbyggerne hele 120 prosent mer penger på netthandel enn det som er gjennomsnittet for hele landet. Foto: Berit Roald/NTB Scanpix.
KLIKKER MEST HJEM: Røst kommune i Nordland ligger på norgestoppen i netthandel første halvdel av 2019. Her brukte innbyggerne hele 120 prosent mer penger på netthandel enn det som er gjennomsnittet for hele landet. Foto: Berit Roald/NTB Scanpix.Vis mer

To små øykommuner hevder seg i toppen av Klarnas ferske rapport over nordmenns handlevaner på nett:

  • Kommunen der det ble handlet mest på nett i første halvdel av 2019, er Røst i Nordland. Her brukte innbyggerne hele 120 prosent mer penger på netthandel enn det som er landsgjennomsnittet.
  • Kvitsøy kommune i Rogaland er kommunen med den kraftigste veksten i første halvdel av 2019 sammenlignet med samme periode i fjor. Her vokste netthandelen hele 113 prosent mer enn landet forøvrig.

Ser vi på fylkesoversikten, er det derimot Oslo som har høyest vekst med en økning på 119 prosent, etterfulgt av de to andre østlandsfylkene Østfold og Vestfold.

NORGE PÅ NETT: Ved å sjekke Klarnas ferske netthandelsrapport kan du se hvordan ditt fylke og din kommune utmerker seg i forhold til andre. Foto: skjermdump.
NORGE PÅ NETT: Ved å sjekke Klarnas ferske netthandelsrapport kan du se hvordan ditt fylke og din kommune utmerker seg i forhold til andre. Foto: skjermdump. Vis mer

Lenger ned i saken kan du se hvilken dag og når på dagen vi netthandler mest.

- Et godt eksempel

Viveka Söderbäck, ekspert på forbrukeradferd i Klarna, gratulerer Kvitsøy som den raskest voksende e-handelskommunen i landet.

- Deres innbyggere bruker dessuten mobiltelefonen til mer enn halvparten av sine nettkjøp. Det er spennende å se hvordan digital teknologi raskt kan totalforandre et handlemønster. Kvitsøy er et godt eksempel på dette, sier Söderbäck.

Ordføreren: Logisk forklaring

Ordfører Mirjam Ydstebø i Kvitsøy kommune synes funnene i rapporten er interessante. Hun tror det er flere årsaker til at kommunen utmerker seg på denne måten.

- Én viktig årsak er nok at det ikke finnes noe særlig shoppingtilbud lokalt på Kvitsøy. Vi har kun én matbutikk. Skal vi reise til steder for å handle, er vi avhengig av å ta ferje, i tillegg til å kjøre et stykke, og denne reisingen innebærer selvsagt en del kostnader, sier Ydstebø til Dinside.no.

BEGRENSET: Innbyggerne på Kvitsøy har kun én matbutikk tilgjengelig av fysisk format på øya. Da er Internett og nettbutikker kjærkomment. Foto: Kvitsøy kommune.
BEGRENSET: Innbyggerne på Kvitsøy har kun én matbutikk tilgjengelig av fysisk format på øya. Da er Internett og nettbutikker kjærkomment. Foto: Kvitsøy kommune. Vis mer

Dette bidrar nok til at folk på Kvitsøy benytter seg av netthandel, altså at vi da får tilgang på et stort varesortiment som ikke finnes i lokalsamfunnet, samt at vi sparer reisekostnader, fortsetter ordføreren.

Samtidig synes hun det er greit å minne om at utslagene i slike undersøkelser ofte blir store i Kvitsøys tilfelle, fordi de er en liten kommune og kun har rundt 520 innbyggere.

- En fundamental endring

Handelsorganisiasjonen Virke synes det er interessant at finnmarkingene handlet hele 46 prosent mer på nettet enn gjennomsnittet i Norge, sett i forhold til antall innbyggere.

- Økt netthandelstilbud er aller viktigst for folk som bor i områder der det er begrenset butikktilbud, men trenden er at netthandel øker uavhengig av butikktetthet, sier handelsdirektør Harald Jachwitz Andersen til Dinside.no.

Det er en fundamental endring i forbrukeradferd i alle deler av handelen, ifølge ham. Virke bistår handelsnæringen ved å sette teknologiske endringer og endringer i kundeadferd på dagsorden, samt lager ulike arenaer der handel møter andre bransjer og myndighetene.

- Vi kan ikke leve med at norske forbrukere kan handle tekstilvarer og elektronikk uten merverdiavgift (mva) på utenlandske nettplattformer som Amazon, Wish og Alibaba, mens det er 25 prosent mva. i norske butikker og nettbutikker. Vi kan heller ikke leve med at norske og europeiske krav til forbrukersikkerhet, helse og miljø ikke håndheves overfor Wish og de andre multinasjonale nettgigantene, understreker Andersen.

Døgn- og dagrytmen på nett

Det er også interessant å se hvilken dag og hvilke klokkeslett vi handler mest på nett.

Ifølge Klarna er søndagen shoppedagen på nett, og «den gylne timen» er mellom klokken 21:00 og 22:00.

DAG: Søndag og mandag er de store shoppedagene på nett. Foto: skjermdump.
DAG: Søndag og mandag er de store shoppedagene på nett. Foto: skjermdump. Vis mer
OG TID: De fleste er flinke til å holde seg unna nettbutikkene i arbeidstida, og sparer handelen til etter middagstid og leggetid for barna. Foto: skjermdump.
OG TID: De fleste er flinke til å holde seg unna nettbutikkene i arbeidstida, og sparer handelen til etter middagstid og leggetid for barna. Foto: skjermdump. Vis mer