- KRONEKSEMPEL PÅ ULOVLIG MARKEDSFØRING: Det er ikke lov å markedsføre et kredittlån på denne måten, hvor løftene om rabatter og fordeler får større oppmerksomhet enn prisen på lånet. Dette er rett og slett ulovlig, ifølge Forbrukertilsynet. Circle K beklager og er i gang med å fjerne reklamene. Foto: Forbrukertilsynet
- KRONEKSEMPEL PÅ ULOVLIG MARKEDSFØRING: Det er ikke lov å markedsføre et kredittlån på denne måten, hvor løftene om rabatter og fordeler får større oppmerksomhet enn prisen på lånet. Dette er rett og slett ulovlig, ifølge Forbrukertilsynet. Circle K beklager og er i gang med å fjerne reklamene. Foto: ForbrukertilsynetVis mer

Ulovlig markedsføring

Her gjør Circle K noe de ikke har lov til

Lokker med rabatter og dropper kredittkostnadane. - Dette er et kroneksempel på ulovlig markedsføring, uttaler Forbrukertilsynet.

Det er visse regler og bestemmelser for hvordan en reklame kan være utformet.

I all reklame for forbrukslån og kreditt skal man alltid gi et tydelig priseksempel på hva lånet koster. Og dersom man lokker med rabatter eller fordeler, skal ikke løftene få større oppmerksomhet enn prisen på lånet.

Og det er der Circle K trår feil i en reklame for sitt MasterCard:

På store plakater lokker Circle K kundene med 50 øre i rabatt per liter bensin de fyller i 50 dagar. Men reklamen gir ingen opplysninger om hva kredittlånet koster.

- Et kroneksempel på ulovlig markedsføring, mener Forbrukertilsynet.

Kan bli dyrt for deg

- Dette er et godt eksempel på hvordan en kredittreklame ikke skal se ut, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet om reklamen for Circle K sitt Mastercard.

– Å handle på kreditt kan bli dyrt dersom du utsetter betalingen. Derfor er det viktig at kundene ikke blir blenda av løfter om rabatter de kan oppnå. En liten rabatt kan fort bli en stor utgift, fortsetter han.

Reglene for kredittreklame ble strammet inn i fjor, noe som innebar at mulighetene for å reklamere for bonuser, rabatter og vervepremier ble begrenset.

Men det vil ikke dermed si at alle følger reglene: Ifølge Forbrukertilsynet ser de jevnlig at banker og kredittselskaper ikke følger de nye reglene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi beklager

Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K, sier til Dinside at Forbrukertilsynet har gjort dem oppmerksomme på brudd på regelverket rundt markedsføringen av kredittkortet deres, på deres automatstasjoner.

- Dette er ikke gjort med hensikt, vi beklager at vi ikke har oppfylt kravene til prisopplysninger ved markedsføring av kreditt på bruk av kortet. Vår intensjon har aldri vært å villede noen, sier Hansen.

Han sier videre at plakatene nå blir fjernet fra automatstasjonene i løpet av kort tid, og at de også retter opp annet markedsføringsmateriell.

- Nye plakater er under trykking der prisopplysningene er med på lovmessig vis. Disse plakatene blir satt opp på våre automatstasjoner så raskt som mulig og innen fristen fra Forbrukertilsynet.

- Vi setter pris på at Forbrukertilsynet overvåker markedet, og vi vil skriftlig orientere tilsynet om hva vi har gjort innen fristen, sier Hansen til Dinside.