Her er Vinmonopolet best

Vinmonopolet vinner både Handelsprisen 2019 og beste merkevare for kundeopplevelser.

VINMONOPOLET VINNER: Vinmonopolet vinner både Handelsprisen 2019 OG Beste kundeopplevelse. Foto: NTB scanpix
VINMONOPOLET VINNER: Vinmonopolet vinner både Handelsprisen 2019 OG Beste kundeopplevelse. Foto: NTB scanpix Vis mer

Under Virkes Handelskonferanse som går av stabelen i dag, tirsdag 24. september, kåres Vinmonopolet både til vinner av Handelsprisen 2019 - og de stikker av som bestemann i kåringen av merkevarene med beste kundeopplevelser.

Vant over Kiwi og Jollyroom

Vinmonopolet vant i dag Handelsprisen, på grunn av en solid satsing på kundeservice, faghandel og samfunnsansvar, skriver Virke i en pressemelding.

Vinmonopolet vant prisen i tøff konkurranse med Kiwi og Jollyroom.

− Vinmonopolet har lyktes med en velutviklet kanalstrategi med et tett samspill mellom kjedens fysisk butikker, netthandel, app og kundesenter. Det har gjort de til en av Norges best likte bedrifter blant norske forbrukere, uansett bransje, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for handel i Virke.

Noe av det juryen har sett på i kåringen har vært vekst i omsetningen i kombinasjon med lønnsomhet over tid.

I tillegg er det ifølge Virke lagt vekt på virksomhetenes omdømme og deres evne til å vise vei i bransjen.

Prisen er et samarbeid mellom Virke og Tekstilforum. Handelskonsepter med en omsetning under 50 millioner kroner og/eller mindre enn tre års drift, er ikke med i vurderingen.

Det er også kåret vinnere i flere kategorier som er mer interessante for handelsbransjen internt, heller enn for den vanlige forbruker. Dette er priser som «Årets retailledere» og «Årets butikksjef».

Årets butikk kan imidlertid være interessant for flere: Butikken «Suser i sivet» er årets butikk.

Vinmonopolet best på kundeopplevelser

Under samme arrangement er også Vinmonopolet utropt til vinner av prisen «beste kundeopplevelse».

Ifølge KPMG, som står bak prisen, leverer Vinmonopolet best av alle virksomheter i kartleggingen på områdene tillit, personalisering, problemløsning og tid og innsats.

Her har mer enn 2500 norske forbrukere vurdert og evaluert sine kundeopplevelser hos kjente merkevarer i seks ulike bransjer.

– Dette er et helt fantastisk resultat som vi er veldig, veldig stolte av. Vi er svært takknemlige for den støtte og tillit vi oppnår gjennom undersøkelsen. Det er menneskene i Vinmonopolet som står bak dette flotte resultatet. Oppgaven framover blir å fortsatt gjøre oss fortjent til tilliten vi blir vist og utvikle og fornye oss, sier Elisabeth Hunter, administrerende direktør i Vinmonopolet.

Topp 10

Nest etter Vinmonopolet finner vi Vipps på en andreplass og Zalando på en tredjeplass.

– Vinmonopolet leverer svært godt på kundeopplevelse og rykker opp til første plass. Zalando har siden sist undersøkelse vist styrken som ligger i en online markedsplass, hvor de evner å tilby personalisering, gode digitale løsninger og smidig levering. Vipps er nykommer i årets undersøkelse og går rett inn på andre plass. Også her handler det om gode, intuitive digitale løsninger og kontinuerlig innovasjon med kunden i fokus, fastslår Yngve Fjell, leder for kundeopplevelse i KPMG Norge.

De 10 selskapene norske forbrukere vurderer som aller best på kundeopplevelse er (Tall i parentes angir plassering i 2018):

  1. Vinmonopolet (4)
  2. Vipps (ny)
  3. Zalando (12)
  4. Boots (18)
  5. Sbanken (20)
  6. Flytoget (14)
  7. Specsavers (2)
  8. Radisson Blu (ny)
  9. Vitusapotek (23)
  10. KLP (1)