DYRT: En ti minutters samtale til 177 koster 11 kroner hos MyCall og Fjordkraft, men hele 41 kroner hos testvinneren Telipol. Også på blant annet femsifrede nummer er prisforskjellene store, hvor Telenor er aller billigst. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
DYRT: En ti minutters samtale til 177 koster 11 kroner hos MyCall og Fjordkraft, men hele 41 kroner hos testvinneren Telipol. Også på blant annet femsifrede nummer er prisforskjellene store, hvor Telenor er aller billigst. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Billigste og dyreste mobilabonnement for å ringe spesialnummer

Her er testvinneren den aller dyreste

Telipol er billigst på data, men dyrest på spesialnummer. - Blir for ensidig fokus i pristestene, mener Telenor.

Myndighetene har fått nok av dyr ringing til blant annet femsifrede nummer og spesialnummer som 177, og vil tvinge prisene ned så det i praksis blir gratis å ringe dem.

«Sluttbrukerpriser for anrop til spesialnummer har vært uforholdsmessig høye i lang tid» skriver Samferdselsdepartementet i sitt høringsnotat, og fortsetter:

«Prisene for denne typen anrop vektlegges ikke i tilbydernes markedsføring, og er dermed i liten grad et parameter i konkurransen mellom tilbyderne.»

Prisene finner du nemlig ikke med store typer i reklamer og pristester. Du må tråle deg gjennom lange og kompliserte prislister.

Dinside har gjort jobben for å få prisene fram i lyset, og kan avdekke enorme prisforskjeller og testvinnere som plutselig blir tapere.

KOMPLISERT: Her ser du prislista til Telipol på ringing til spesialnummer. Det skal godt gjøres å få oversikt, og slike lister flagges ikke akkurat i reklamene. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
KOMPLISERT: Her ser du prislista til Telipol på ringing til spesialnummer. Det skal godt gjøres å få oversikt, og slike lister flagges ikke akkurat i reklamene. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Hva betyr numrene?

Vi har sett på mobiloperatørenes priser til alle nummer som departementet vil regulere:

  • Femsifrede nummer – tidligere mye brukt til kundeservice, før det ble ulovlig. Brukes nå mest av offentlige aktører som politi og helsevesen.
  • Tresifrede nummer – nødetatene er gratis, men nummer som 175 (trafikkinformasjon) og 177 (ruteopplysning) kan være dyre.
  • 800-nummer – såkalte «grønne nummer» med «reversert taksering» som er gratis å ringe fra fasttelefon, men kan koste penger fra mobiltelefon.
  • 810-nummer – «delt taksering» hvor innringer og mottaker skal dele kostnaden.
  • 815- og 85X-nummer – her betaler du for samtalen som normalt.

Hver nummerserie har sine oppstart- og minuttpriser hos hver enkelt operatør, som kommer på toppen av månedsprisen din. Departementets håp er at du snart kan ringe disse numrene så mye du vil, når du har fri ringing inkludert.

Se de enorme forskjellene

Vi har regnet ut hva en samtale på 10 minutter koster hos operatørene. Her er lista, rangert fra billigst til dyrest på femsifrede nummer:

5-sifret 175/177 800 810 815 85X
Telenor20 kr21 kr11 kr16 kr36 kr20 kr
Talkmore21 kr13 kr11 kr11 kr21 kr15 kr
Komplett21 kr21 kr13 kr13 kr13 kr21 kr
Saga Mobil21 kr21 kr13 kr13 kr33 kr21 kr
Fjordkraft Mobil21 kr11 kr11 kr16 kr36 kr26 kr
Chili Mobil24 kr31 kr11 kr16 kr36 kr10 kr
OneCall24 kr13 kr11 kr30 kr30 kr18 kr
Ice.net26 kr22 kr8 kr16 kr31 kr21 kr
Telia26 kr21 kr11 kr16 kr36 kr11 kr
Chess26 kr21 kr11 kr16 kr36 kr11 kr
PepCall32 kr26 kr18 kr13 kr32 kr26 kr
MyCall41 kr11 kr31 kr31 kr41 kr26 kr
Telipol41 kr41 kr41 kr41 kr41 kr31 kr

Tabellen avslører store prisforskjeller. For eksempel:

  • De femsifrede numrene, som er mest utbredt, har de minste forskjellene. Men en ti minutters prat er likevel over dobbelt så dyr hos MyCall og Telipol (41 kroner) sammenliknet med Telenor (20 kroner).
  • 800-numrene har de største forskjellene. Mens Ice.net tar 8 kroner for ti minutter, vil praten koste 41 kroner hos Telipol; over fem ganger mer.
  • En ti minutters prat med ruteopplysningen på 177 koster deg bare 11 kroner hos Fjordkraft Mobil og Mycall, men 41 kroner hos Telipol. Altså nesten fire ganger mer.

Prisvinneren er dyrest

For å se hvem som er billigst generelt på spesialnummer, har vi regnet ut snittprisen på de ti minutter lange samtalene:

Grafikk: Ole Petter Baugerød Stokke
Grafikk: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Talkmore er altså billigst, med en snittpris på 15 kroner. Telipol er klart dyrest, med en snittpris på 40 kroner.

Telipol vant to av tre kategorier i Dinsides siste pristest av mobilabonnementer. Telenor, som ikke engang var billig nok til å nomineres i to av de tre kategoriene, er aller billigst på femsifrede nummer – og midt på treet generelt.

Så mye tjener de

- Bakgrunnen for de høye prisene vi har per i dag, henger sammen med kostprisen vi har hos Telenor, forteller foretningsutvikler Thomas Daykin Johansen i Telipol til Dinside.

Samtidig innrømmer Johansen at de også tar seg fortjeneste. Ifølge han omsetter Telipol for omlag 45.000 kroner på spesialnummer i måneden, som Telenor tar rundt 20.000 kroner av.

Ringing til spesialnummer skal likevel stå for under to prosent av omsetningen til Telipol, og er stadig dalende. Han hilser derfor reguleringen av prisene velkommen.

- For å komme denne avgjørelsen litt i forkjøpet, så har vi planlagt å senke prisene til alle spesialnumre fra 1. juni, lover Johansen.

Mener pristester har skylda

At det koster Telipol mer å sette deg over til et spesialnummer er én del av historien. Hvordan operatøren prioriterer inntekter og utgifter, en annen.

- Selv om spesialnummer er en liten inntektskilde, så har det hjulpet med å finansiere våre abonnementer, innrømmer Johansen.

«I TOLD YOU SO»: Anders Krokan i Telenor mener de alltid har advart mot pristester, da vinnerne kan ha skjulte prisbomber som for eksempel priser på spesialnummer. Foto: Telenor
«I TOLD YOU SO»: Anders Krokan i Telenor mener de alltid har advart mot pristester, da vinnerne kan ha skjulte prisbomber som for eksempel priser på spesialnummer. Foto: Telenor Vis mer

Det motsatte kan dermed sies om operatører som Telenor – som har høyere månedspriser, men lavere priser på spesialnummer.

- Vi har ofte påpekt at pristester gjerne har et ensidig fokus på månedspris og datamengde, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Dinside.

Krokan mener nemlig at operatører som Telipol tilpasser prisene sine for å vinne testene – hvor spesialnummer ofte ikke spiller inn. Han mener Telenor er mer opptatt av inkluderte tjenester – og å ikke gi overraskelser på regningen.

- I verste fall blir kunder villedet til å velge leverandører som fremstår som rimelige på disse testene, men som viser seg å være dyrere når regningen kommer, sier Krokan.

- Dere sitter i tillegg på begge sider av bordet her, med både grossistprisene på å levere numrene til andre operatører og som mobiloperatør selv. Har det noe å si?

- Nei. Telenor er strengt regulert på tilgangspriser, så det er ikke grossistprisene som er grunnen til dette resultatet.