- Det skal bli så digg å pusse tennene, sier en av deltakerne i Robinsonekspedisjonen.
De har nettopp åpnet en eske full av tannbørster og tannkrem, og snart står de på stranda og pusser tennene alle sammen.
- Det er helt villt! sier av dem, med glad musikk i bakgrunnen og tannbørsten i hånda.
Både tannbørstene og tannkremen er levert av Jordan. Det er ikke tilfeldig. De er plassert der som reklame, av typen produktplassering. Det å betale for å få produktet sitt inn i norske TV-programmer ble lovlig i 2012, og har i dag blitt en vanlig del av den norske TV-hverdagen.
Programmer med produktplassering må merkes med en «P» etter hver reklamepause. Men nøyaktig hva som plasseres der, merkes ikke. Gjennom programmet vet du derfor ikke om produktene du utsettes for, for eksempel en tannbørste, er en form for markedsføring – eller bare tilfeldigheter.
Men Dinside kan nå gi deg svaret. Vi ba nemlig TV-kanalene forklare oss nøyaktig hva som plasseres hvor.

TVNorge: - Alt kan være produktplassert
- Produktplassering er en viktig inntektskilde og et viktig kommersielt produkt for våre annonsører, sier «brandcare-manager» Terje Olin Braathen i Discovery Networks Norway, som driver TVNorge, til Dinside.


De nevner tre av deres programmer med produktplassering, og som altså produkter plassert der som reklame, mot betaling:
- Neste sommer: Produktplassering fra Avis, Bauhaus, Princess og Onecall
- 71 grader nord – Norges tøffeste kjendis: Bergans, Rudy Project, Tines Yt og La Sportiva
- 4-stjerners middag: Meny og Jordan Vaskerull
- Hvordan skal TV-seerne skjønne hvilke produkter som er i TV-programmet tilfeldig, og hvilke som er der som reklame?
- Jeg tror seerne må opplæres til å ta høyde for at ethvert produkt som vises på skjermen, kan være produktplassert, svarer Braathen.
- Det er viktig å fortsette å understreke, hver gang jeg snakker om dette, at den redaksjonelle integriteten er absolutt. Utfordringen er å finne produktene som matcher programmene, ikke å dytte produkter inn i sammenhenger der de blir malplasserte eller å ha et spesielt fokus på produktet som sådan.
LES OGSÅ: Se hvordan de satt inn nye produkter i gamle TV-serier

TV 2: - Seerne vil forstå
- Produktplassering eksplisitt, er relativt lite i den store sammenhengen. TV 2 selger konseptsponsorater, som består av sponsorplakater på sendingene, digitale løsninger på tv2.no, innholdsproduksjon, utnyttelsesmuligheter og produktplassering, forteller konsept- og sponsorsjef Espen Barås Bye i TV 2 til Dinside.

Produktplasseringen blir altså solgt som en del av en større pakke. Dette betyr ikke at kanalen har lite produktplassering – snarere tvert i mot. Bye nevner:
- Senkveld på turné: Berghaus og Pizzabakeren
- Idol: Renault
- Det er lov å være blid med Else: DNB, Haribo og 2XU
- Tid for hjem: Jotun
- Norsk Fotball: Statoil
- Robinsonekspidisjonen: Jordan «og flere senere i sesongen»
- Top Chef: Bakeren og kokken
- Hvordan skal seerne forstå hvilke produkter som er plassert der mot betaling?
- TV 2 følger gjeldende regelverk i forhold til merking av programmer som inneholder produktplassering. Seerne vil også kunne forstå dette ut i fra sponsorplakater, rulletekst og synlighet og eierskap til konseptet på andre flater og i sosiale medier, svarer Bye.
LES OGSÅ: Brukte naken rumpe i reklamen – det ble for drøyt i Norge

TV3: - Trenger uansett produktene
- Produktplassering gir annonsørene våre mulighet til å eksponere produktene sine, og oss som kanal muligheten til å finansiere enda bedre kvalitet på programmene våre. Vi går ikke ut med hvor mye dette utgjør i kroner og øre, men det gjør det altså mulig å lage dyrere og bedre TV-produksjoner, forteller pressesjef Line Vee Hanum i MTG TV, som driver TV3.


Hun forteller om produktplasseringen i disse programmene, uten å gå i detalj:
- Paradise Hotel: Diverse styling- og helseprodukter, blant annet Betakaroten og Premium White
- Superoppusserne: Diverse byggleverandører, avfallsselskaper, håndverkere og materiell, som ikke nødvendigvis har betalt for å være med, men gitt produkter og tjenester gratis til produksjonen
- Hele Norge Baker: Diverse hvitevarer, kjøkkenapparater, redskaper, bakeingredienser
- Man må huske på at produktplassering vel så ofte handler om å få sponset produkter man uansett ville måtte bruke i programmet, sier Hanum til Dinside.
- Som oftest er det sponsorene som står for produktene som blir brukt i serien, på denne måten blir seeren fortalt at sponsoren er med på programmet, og man kan forstå at det er deres produkter man ser.
LES OGSÅ: Syntes denne reklamen diskriminerte menn

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.