Her er den perfekte matpakken

Loff med sirup på holder ikke for aktive skolebarn. Her er tipsene som gir energi og matlyst.

En god matpakke bør inneholde sunt fett, proteiner, fiber og langsomme karbohydrater. Foto: Science Photo Library
En god matpakke bør inneholde sunt fett, proteiner, fiber og langsomme karbohydrater. Foto: Science Photo Library Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Også barna har hektiske dager. De trenger mat som gir dem overskudd og energi som varer helt til middag.

Vis matpakkevett!

Skolematen bør bestå av proteiner, langsomme karbohydrater, fiber og sunt fett - akkurat som din egen lunsj.

Hva kan du om fett? Test deg selv her!

Matpakken:

  • Velg brød eller pasta av fullkorn, brun ris framfor hvit
  • Pålegg eller kjøttrett av kalkun, kylling, roastbiff eller mager skinke
  • Tunfisk, makrell- eller laksepålegg
  • Hardkokte egg eller omelett
  • Grønnsaker som tomat, selleri, agurk og avokado
  • En termos med grønnsaks- eller kyllingsuppe er et godt alternativ til pålegg på brødet iblant

Slik får du mer energi

Drikke:

  • Vann er den beste tørstedrikken
  • Melk, ren fruktjuice og fruktsmoothie bidrar med viktige vitaminer og gir metthetsfølelse

Ta en powersnack!

Snacks:

  • Stenger av gulrot og selleri
  • Eplebiter med peanøttsmør
  • Banan
  • Fruktsalat
  • En kopp mandler og rosiner

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer