KAN BLI DYRT: Alt som ikke inkluderes i månedsprisen kan føre til høyere mobilregninger. Forbrukerombudet vil at norske mobiloperatører blir flinkere til å fortelle deg hvordan. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
KAN BLI DYRT: Alt som ikke inkluderes i månedsprisen kan føre til høyere mobilregninger. Forbrukerombudet vil at norske mobiloperatører blir flinkere til å fortelle deg hvordan. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Månedsprisen på mobilabonnementet inkluderer ikke alt

Her er de 5 største, skjulte utgiftene

Nå må norske mobiloperatører fortelle deg prisene for alt som ikke inkluderes. Her er de største fellene.

- Sier man noe om hva som er inkludert, må man si alt, sier nestleder Bente Øverlie i Forbrukerombudet til Dinside.

Hun snakker om norske mobiloperatører. For i dag er det to tall reklamer og nettsider snakker høyest om: Inkludert datamengde og månedsprisen. Det som ikke snakkes like høyt om, er alt som kommer i tillegg.

ADVARER BRANSJEN: Om ikke alle mobiloperatørene blir flinke til å fortelle om alle sine skjulte utgifter, advarer Bente Øverlie om tilsynsaksjoner senere i år, som kan føre til straffereaksjoner. Foto: Forbrukerombudet Vis mer

- Dette er viktig informasjon som forbrukerne trenger for å forstå hva prisen egentlig innebærer. Slik informasjon gis ofte ett klikk unna, og vi mener dette ikke er godt nok, fortsetter Øverlie.

Forbrukerombudet har derfor sendt et brev til alle norske mobiloperatører, hvor de krever at prisene på alt som kommer i tillegg til månedsprisen må klarere fram enn i dag

Ombudet varsler samtidig tilsynsaksjoner senere i år for å avdekke eventuelle brudd på markedsføringslovens krav om tydelig prisinformasjon.

Men hva er egentlig disse skjulte utgiftene ombudet vil ha fram i lyset? Her er de fem viktigste.

#1: Roaming utenfor EØS

Dette har Forbrukerombudet kjeftet på tidligere, og de kjefter igjen: Mobiloperatøerne må fortelle deg nøyaktig hva «fri bruk i EØS» betyr.

Som Dinside har skrevet, finnes det for eksempel mange land i Europa som ikke er medlem av EØS, og hvor fri roaming derfor ikke gjelder. Å bruke mobildata i disse landene kan være svært dyrt.

I Monaco betaler du for eksempel 125 kroner per megabyte med Ice.net, som fikk enn uheldig nordmann Dinside snakket med til å tenke «er det mulig!?». Også prisforskjellene er digre: I samme land koster det bare 5 kroner per megabyte hos OneCall.

#2: Roaming på ferjer og fly

«Dersom det er relevant, må man også opplyse om at fri bruk i EU ikke gjelder bruk om bord på fly, ferger og cruiseskip» skriver ombudet i brevet.

Dinside har fortalt hvordan mange nordmenn klager til operatørene sine etter rådyre båtturer.

Blant annet kvinnen som måtte ut med 4.402 kroner for mobilsurfing på Kiel-ferja, da dette kostet 69 kroner per megabyte.

Ferjer og fly kan ha egne mobilnett, som ikke er en del av fri roaming i EØS. Dessuten kan mobilen din koble seg på disse automatisk, som gjør at regningene kan komme nærmest av seg selv. Skru derfor av roaming før du går ombord.

#3: Ringing til utlandet

Enda en potensiell felle nå som fri roaming i EØS er påkrevd ved lov, er å tro at det er «gratis» å ringe fra Norge til andre EØS-land.

Det er det ikke. Loven krever at det ikke koster ekstra å ringe fra Spania til Norge, men styrer ikke prisene fra Norge til Spania – som kan være dyrt.

Ombudet krever at operatørene blir flinkere til å fortelle deg nettopp det.

For eksempel skrudde Telenor i sommer opp prisene til flere europeiske land, fra 3,99 kroner til 4,99 kroner minuttet. Et kvarter på telefonen til Spania koster deg da 75 kroner.

#4: Ringing til spesialnummer

Du kan i de aller fleste mobilabonnementer ringe så mye du vil uten å betale noe ekstra. Men dette gjelder ikke spesialnummer, som femsifrede nummer.

Ombudet krever mer info om dette.

Nå gjelder reglene som forbyr selskaper å kreve at du ringer spesialnummer for kundeservice, men numrene kan fortsatt brukes av blant annet offentlige etater og når du vil bli kunde.

Prisene varierer. Sist Dinside sjekket lå dem på rundt 2 kroner minuttet, som betyr 30 kroner for et kvarter – inkludert venting.

#5: Bruk utover datakvota

Ombudet nevner ikke dette spesifikt i brevet, men en potensiell mobilfelle er å bruke opp hele datakvota.

Om du for eksempel har 2 gigabyte data inkludert hver måned, kan det nemlig bli dyrt om du bruker opp dette før måneden er ferdig – fra første megabyte.

Hva som skjer når datakvota brukes opp varierer fra operatør til operatør.

For eksempel betaler du 5 kroner per megabyte hos Telenor, mens du hos blant annet Telia praktisk talt ikke får brukt noe mer mobildata før du eventuelt kjøper en ny datapakke.