IKKE BEST: Norske forbrukere kommer ikke best ut når det gjelder forbrukernes forhold. Foto: NTB Scanpix
IKKE BEST: Norske forbrukere kommer ikke best ut når det gjelder forbrukernes forhold. Foto: NTB ScanpixVis mer

Forbrukernes rettigheter:

Her blir vi slått av svenske forbrukere

Norge på en åttende plass i europeisk rangering over forbrukernes forhold.

Norge er et land hvor forbrukerrettighetene står sterkt, i det minste i teorien. Likevel når vi ikke helt opp når EU-kommisjonen tirsdag kunne publisere sin indeks over forbrukernes forhold i EU samt Norge og Island:

Norge havner på en åttende plass, der vi må se oss slått av Sverige som kommer aller best ut.

Noe av det vi sliter mest med, er kunnskap om egne rettigheter.

Over snittet

EU-kommisjonen har sett nærmere på forbrukernes forhold med tanke på kunnskap og tillit, overholdelse og håndhevelse av reglene og hvordan klager og tvisteløsning gjennomføres.

Undersøkelsen baserer seg på spørreundersøkelser av forbrukerne i de enkelte landene.

I den totale indeksen oppnår Norge totalt 68,1 poeng av 80 mulige, mens Sverige på topp får 70,7 poeng. Vi er likevel godt over snittet på 64,9 – mens bunnplasseringen går til Bulgaria med sine 53,3 poeng.

Gratisprodukter et problem

Undersøkelsen viser at norske forbrukeres kunnskap og tillit generelt er noe synkende. Dessuten er vi ikke blant landene som får høyest score når det gjelder å kjenne til hvilke rettigheter og regler vi har å forholde oss til:

Bare 52 prosent av de spurte svarer korrekt på tre spørsmål om forbrukerrettigheter.

Heller ikke blant virksomhetene som er spurt, svarer mer enn 54 prosent riktig på fem spørsmål om hva forbrukerne har krav på.

Ifølge Forbrukerrådets kommunikasjonsavdeling har de generelt inntrykket av at norske forbrukere har god kjennskap til sine rettigheter. Samtidig er det noen områder hvor forbrukerne ofte støter på problemer, og hvor norske virksomheter kanskje ikke er proffe nok, nemlig bil, bank og bolig, som er tre markeder som stikker seg frem som ekstra vanskelige for norske forbrukere å ferdes i.

Andre områder hvor forbrukerne ofte støter på problemer er ved bruk av håndverkertjenester. Dessuten har antallet klager på flyreiser steget med hele 44 prosent fra 2015 til 2016.

«Gratis» varer en utfordring

Undersøkelsen viser og at hver femte forbruker har opplevd å bli tilbudt et gratis produkt som i ettertid har kostet dem penger likevel.

Når det gjelder gratisprodukter, er det ifølge Forbrukerrådet mange som opplever forsøk på svindel på nettet, hvor en av de vanligste måtene å lure folk er å tilby et gratis produkt eller et kjent merkevare til en symbolsk pris.

– Dette er et internasjonalt problem som både EU og Norge tar alvorlig. I 2015 fikk Forbrukerrådet over tusen klager og fem tusen spørsmål på et selskap alene som fanget folk inn i dyre abonnementer gjennom gratisprøver, forteller kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly til Dinside.

Slår svenskene på nettvett

Selv om vi må se oss slått av svenskene i denne omgang, har en tidligere undersøkelse fra Forbruker Europa vist at vi har bedre kunnskap enn svenskene om hvilke rettigheter vi har ved netthandel.

Likevel klarer vi ikke alltid å skjønne at vi er blitt lurt, før det er for sent. Undersøkelsen viser at forsøk på nettsvindel er omfattende og en av fem norske nettbrukere opplever å se «for godt til å være sant» tilbud hver eneste dag. Undersøkelsen viser også at hver fjerde nordmann som blir lurt inn i en abonnementsfelle ender opp med å betale.