MENER SMS-GEBYRENE ER LOV: Selskapet som leverer SMS-tjenestene for legetimebestilling, har saksøkt staten fordi de mener tjenesten er fullt lovlig. Foto: Kristin Sørdal
MENER SMS-GEBYRENE ER LOV: Selskapet som leverer SMS-tjenestene for legetimebestilling, har saksøkt staten fordi de mener tjenesten er fullt lovlig. Foto: Kristin SørdalVis mer

Fastleger og ulovlige gebyrer

HelseRespons har gått til sak, mener SMS-gebyrene fra fastlegen er lov

HelseRespons, som leverer SMS-timebestillingstjenester til over 1.000 legekontorer, har saksøkt Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet fordi de mener de har lov til å ta betalt fra pasienter som skal bestille time til fastlegen.

Dinside har tidligere skrevet om fastleger og legekontorer som tar ulovlig betalt for timebestilling og andre internett- og SMS-tjenester.

For de fleste handler det om 6 kroner per SMS og pasienter som har kontaktet Dinside sier det som oftest dreier seg om to-tre meldinger per henvendelse. Det er altså snakk om en utgift på 12–18 kroner per timebestilling.

Den mest oppsiktsvekkende henvendelsen har vi fått fra en pasient som i fjor måte betale 690 kroner for SMS-meldinger fra legen, for timebestillinger.

I akkurat det tilfellet lover Oslo kommune og den aktuelle bydelen at de vil rydde opp i ulovlige gebyrer fra fastleger. Oslo kommune er tydelige på at fastlegene ikke kan være tilsluttet tjenester som koster pasientene penger.

Men det er jo ikke legen som tar ekstra betalt?

Dinside har gått gjennom alle henvendelsene vi har fått etter at vi først skrev om saken, og sett på hvilket system de aktuelle legekontorene bruker.

Alle legekontorene vi har fått tips om, bruker tjenesten HelseRespons.

HelseRespons leveres av firmaet WTW.

Det er HelseRespons/WTW som tar betalt, og det er de som får pengene når norske fastlegepasienter vil bestille time eller på annen måte få kontakt med legekontoret sitt.

Ifølge WTW sine nettsider, er det over 1.000 legekontorer som bruker HelseRespons til dialog med pasientene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor omsatte WTW for 59,3 millioner kroner.

WTW har også fire andre mobiltjenester for betaling av transport/parkering/elbil-lading.

Mange av pasientene Dinside har blitt kontaktet av sier at det er så vanskelig å få kontakt med legekontoret på telefon så det eneste egentlige alternativet er å bruke SMS-tjenesten.

Nettopp det at det ikke er fastlegen som får betalt, men at det er en ekstern tjenesteleverandør pasientene betaler til, er grunnen til at HelseRespons og WTW mener at deres tjeneste er lovlig.

Blant annet derfor har WTW saksøkt Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet, fordi de har uttalt at det ikke er lov.

Dinside har lest flere brev fra legekontorer til Helsedirektoratet hvor legene uttrykker usikkerhet om hvorvidt det er lov å bruke denne tjenesten.

BETALER DU FOR TIMEBESTILLING? Det er hverken fastlegen eller mobilselskapet ditt som får disse pengene når du vil bestille time til legen - men leverandøren av mobiltjenesten, som i dette tilfellet er HelseRespons. Foto: Kristin Sørdal
BETALER DU FOR TIMEBESTILLING? Det er hverken fastlegen eller mobilselskapet ditt som får disse pengene når du vil bestille time til legen - men leverandøren av mobiltjenesten, som i dette tilfellet er HelseRespons. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

– Det er frivillig å bruke. Synes noen prisen er for høy, kan de ringe

Trond Nordby, daglig leder i selskapet WTW as, sier til Dinside at de mener at tjenesten de leverer er lovlig fordi betalingen ikke går til legen og fordi det ikke medfører en økning i egenandel for pasientene.

– Vi mener klart at tjenesten vi tilbyr gjennom HelseRespons er lovlig, uttaler Trond Nordby, daglig leder i selskapet WTW as, til Dinside.

– Pasienter som velger å benytte vår SMS-tjeneste betaler et mindre beløp for å bestille time. Betalingen er ikke med på å finansiere legens systemer og medfører ingen økning i egenandel, som er det reglene rammer, hevder han og forteller videre at legene selv dekker kostnaden gjennom lisens.

Nordby sier videre at alle inngående henvendelser til lege medfører en kostnad for pasienten, enten det er ved å ringe, sende brev, bruke internett, sende SMS eller kontakte lege via helsenorge.no.

– Det er ikke annerledes ved bruk av HelseRespons. Vi kan ikke se at vår tjeneste er ulovlig og har tatt ut søksmål mot staten blant annet for å få fastslått dette.

– Vi synes det er ubegripelig at Forbrukerrådet og Helsedirektoratet har så sterke innvendinger til en frivillig tilleggstjeneste som pasienter ønsker å benytte, vi tror på valgfrihet og gode løsninger for pasient, sier Nordby til Dinside.

Han hevder det er frivillig å bruke deres tjeneste og at de klart opplyser om prisen på å sende SMS.

– Pasienter som synes prisen er for høy, eller som ikke ønsker å bestille time via SMS, kan alltid velge å ringe til legekontoret til gjeldende takster, uttaler Nordby.

– SMS-tjenestene er i strid med forskriften

Både Helsedirektoratet og Forbrukerrådet sier til Dinside at legekontorene ikke har lov til å bruke slike tjenester som krever penger fra pasientene.

Helse- og omsorgsdepartementet, som er «sjefen» til Helsedirektoratet, har også understreket at det ikke er lov å ta betalt for tjenester knyttet til fastlegetilbudet, som eksempelvis timebestilling på SMS eller internett.

DET SKAL VÆRE GRATIS: Steinar Mathisen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, understreker at også internett- og SMS-bestilling av time til legen skal inngå i det offentlig finansierte fastlegetilbudet. Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet
DET SKAL VÆRE GRATIS: Steinar Mathisen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, understreker at også internett- og SMS-bestilling av time til legen skal inngå i det offentlig finansierte fastlegetilbudet. Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet Vis mer

Steinar Mathisen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, viser til et brev fra Helse- og omsorgsdepartementet som bekrefter dette:

Departementet gir her (brev fra HOD 26. april 2017, red.anm.) klart uttrykk for at tjenester som er å anse som nødvendig helsehjelp eller som er en del av fastlegetilbudet faller innenfor de fastsatte rammene for pasientbetaling. Helse- og omsorgsdepartementet er således av den oppfatning at SMS-tjenestene er i strid med stønadsforskriften, sier Mathisen til Dinside.

Han viser til en forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege, hvor det forbys at pasienten blir påført en egenbetaling som følge av en avtale legen har inngått.

Mathisen understreker også at fastlegene, ifølge fastlegeavtalen med kommunene, både skal ha et system for mottak av telefonhenvendelse og skal kunne motta timebestilling elektronisk – og da menes det for eksempel e-post, SMS og internett.

Fastlegeordningen er offentlig finansiert – og det inkluderer ifølge Mathisen også denne delen av helsetjenesten.

– Det er ikke anledning til å tilby «tilleggstjenester» mot pasientbetaling innenfor den offentlig finansierte helsetjenesten, understreker Mathisen.

Søksmålet som HelseRespons og WTW as har tatt ut mot Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet vil imidlertid ikke Mathisen kommentere.

​ – Når det gjelder søksmålet fra Helserespons har Helsedirektoratet kontakt med Regjeringsadvokaten som skal føre saken på statens vegne. For øvrig tar vi søksmålet til etterretning og har ingen ytterligere kommentarer, sier Steinar Mathisen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, til Dinside.

– Hva om vi får løsninger for videokonsultasjoner, skal brukeren betale for det?

Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet har tidligere uttalt at betaling for timebestilling til fastlegen er fullstendig uakseptabelt – og har forlangt at dette må ryddes opp i.

NEI, DET ER IKKE GREIT: Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet sier til Dinside at vi ikke kan legge til rette for å lempe kostnader over på brukeren i et system som er offentlig finansiert. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet
NEI, DET ER IKKE GREIT: Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet sier til Dinside at vi ikke kan legge til rette for å lempe kostnader over på brukeren i et system som er offentlig finansiert. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet Vis mer

Heller ikke Vie vil kommentere det aktuelle søksmålet, men hun sier til Dinside at det er svært uheldig dersom en praksis med betalte helsetjenester innenfor den offentlig finansierte helsetjenesten får lov til å utvikle seg.

– Hva skjer dersom vi etter hvert får andre teknologiske løsninger som for eksempel videokonsultasjon. Skal vi også der la det utvikle seg en praksis som åpner for å lempe mer og mer av kostnadene over på brukeren i et system som er offentlig finansiert? Vi er enig med Helsedirektoratet i at praksisen er ulovlig, sier Vie til Dinside.

Hun understreker også at det ikke hjelper å forsvare tjenesten med at det er en tilleggstjeneste og at man kan ringe om man ikke vil betale for det.

– Det er ikke greit. Alle fastlegekontorer skal tilby digital timebestilling uten at kostnaden skal lempes over på forbrukeren. Flere og flere ønsker også å kommunisere med legekontoret digitalt når en time skal bestilles. De fleste fastlegekontorer har også begrenset åpningstid og det kan være vanskelig å nå igjennom på telefon. Det er tidsbesparende for brukere å benytte seg av digital timebestilling. Som forbrukere må vi også forvente at fastlegekontorene tilbyr digitale tjenester som noenlunde er på nivå med resten av samfunnet, sier Vie.