Har du fått lappen?

Etter angrerettloven har du lov til å angre på et kjøp etter 14 dager uten grunn. Handler du over nett eller på postordre, er selger forpliktet til å sende med en liten lapp som forteller deg om dette. Glemmer de det får du utvidete rettigheter. Har du sett lappen?

Får du dette skjemaet med varen din har du 14 dagers angrefrist etter Angrerettloven.
Får du dette skjemaet med varen din har du 14 dagers angrefrist etter Angrerettloven.Vis mer

Retten til å ombestemme seg

Dt er ikke bare kvinner som skal ta på seg finstasen som har rett til å ombestemme seg uten å måtte oppgi noen som helst grunn. Etter Angrerettloven kan du gå fra en avtale eller gå tilbake på et kjøp uten å oppgi grunn innen 14 dager etter at du har mottatt varen.

Ifølge Angrerettlovens §9 skal forbrukeren motta opplysninger om angrefrist, returnering av produkt, oppsigelse av avtale, opplysninger om garanti, lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over. Husk at angreretten kun gjelder ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, de typiske eksemplene er altså via en nettbutikk eller postordresalg.

Disse opplysningene skal mottas senest ved levering av varen, med unntak av om varen er gave og skal leveres til andre enn kjøper.

I gitte tilfeller der det ikke er angrefrist skal dette opplyses om før en eventuell avtale inngås eller et salg sluttes.

Hva skjer om selger glemmer å sende med lappen?

Ifølge en flyer fra Barne- og Familiedepartementet har du, om selger følger pålagt prosedyre om opplysning, 14 dagers angrefrist uansett. Du trenger ikke å oppgi noen grunn. Frist for å returnere (den ubrukte) varen med grunn løper ut senest tre måneder etter at varen er mottatt.

Om selger glemmer å sende med den obligatoriske informasjonen om din angrerett som kjøper, har du derimot mye lenger tid på deg: Da kan du bruke et helt år på å bestemme deg for om du vil beholde varen eller ikke.

Har du fått angreskjemaet når du har bestilt fra norske nettbutikker?

(Avsluttet)
Ja - alltid(40%) 169
En sjelden gang(32%) 134
Aldri(28%) 120
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det er da vi spør deg: Har du fått denne lappen? En rask rundspørring i redaksjonen viste at få dro kjensel på det lille A5 skrivet. Undertegnede fikk sin aller første med en Aftenpostenregning for et par dager siden, og ellers er visstnok Bokklubbene flinke til å sende dem med bøkene sine.

Gode kår for personer som bruker lang tid på å bestemme og ombestemme seg, med andre ord!

Oppgjør og returrett

Om du bestemmer deg for å benytte deg av din rett til å skifte mening skal du ha tilbake alle utlegg du har hatt i forbindelse med handelen. Dette innebærer ikke bare varens pris, men også porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr. Selger må dekke disse kostnadene, men skal selvsagt få tilbake produktet sitt i ny og ubrukt stand.

Har du kjøpt varen på Internett, postordre eller via TV-shopping må du selv dekke utgifter i forbindelse med å returnere varen. Angrer du derimot på en avtale eller kjøp av et produkt utenfor dets faste utsalgssted, for eksempel fra en dørselger, gateselger, på en varemesse eller på et homeparty står selger forpliktet til å dekke returkostnadene.

Bytte eller reklamere?

Du mister heller ikke angreretten selv om du har åpnet en vareforsendelse så lenge du kan levere varen tilbake i samme stand. Når du benytter angreretten din til å levere tilbake en vare, skal butikken ha mulighet til å legge varen ut til salg igjen.

Ønsker du derimot å returnere en vare fordi du har oppdaget en feil eller mangel har du stort sett pakket den ut av emballasjen. I disse tilfellene er du dekket av Forbrukerkjøpsloven, og om produktet har klare feil, skader eller mangler gjelder det helt andre regler enn når du bare har ombestemt deg.

Slik ser lappen ut. Får du denne med varen gjelder normal angrerett: 14 dager.
Slik ser lappen ut. Får du denne med varen gjelder normal angrerett: 14 dager. Vis mer