Har din bank satt ned renten?

Norges Bank satte ned renten overfor bankene med 0.5 prosentpoeng torsdag 17. juni. Vi har undersøkt om du har fått nyte godt av rentereduksjonen. Resultatet er nok en bekreftelse på at det er slutt på den tida der du måtte ha et solid kundeforhold i banken for å få det beste tilbudet.

Har din bank satt ned renten?

  1. Se når din bank senker renten

Har du boliglån som sliter vettet av deg? I så fall husker du sikkert høstens kraftige renteøkninger med gru. Med flytende rente var du en av de som fikk svi når bankene raskt og effektivt økte renten. Heldigvis har det roet seg siden den gang, og vi skal ikke lenger tilbake enn 17. juni for å finne siste rentenedsettelse fra Norges Bank.

Vokser lånet deg over hodet? Krev lavere boliglånsrente nå! Vis mer

Herlig tenkte du da budskapet om rentenedsettelsen nådde dine ører, mens håpet om at nettopp ditt boliglån skulle bli enklere å betjene vokste. Nå har det snart gått to uker siden Norges Bank senket utlånsrenten, og det er på tide å sjekke om du har fått nyte godt av rentenedsettelsen.

Neppe...

Svaret er dessverre nedslående. Selv om de fleste bankene DinSide har vært i kontakt med har bestemt seg for å senke renten, er det i første rekke nye kunder som får nyte godt av herligheten.

Eksisterende kunder får svi - igjen.

Nok en gang er det du som velger å forbli trofast mot banken din som får svi. De som er kunder når rentenedsettelsen fra Norges Bank kommer, blir alltid dyttet bakerst i køen når bankene skal ut og skryte på seg rentenedsettelse.

Dette er for dårlig, og det bør du også si fra om. Det er mye lettere for banken å beholde eksisterende kunder, enn å skaffe seg nye, og det bør du utnytte.

Forbrukerombudet kritiserer bankenes forskjellsbehandling

Norges Bank senket renten den 9. mars i år, og den samme forskjellsbehandlingen fra bankenes side ble da kritisert av Forbrukerombud Torfinn Bjarkøy:
- Det er ingen grunn til at bankene skal bruke lengre tid på å sette ned renten, enn de gjør når renten går opp. Til DinSide uttalte Bjarkøy forøvrig at det bare var tull når bankene sa at det var administrative og praktiske årsaker som lå bak utsettelsen av rentereduksjonen for eksisterende lån.

Hans råd var derfor at du burde klage til banken, og det er vi helt enig i.

Nye toner fra Vår Bank og Forsikring

I vår forrige undersøkelse fra 10. mars var det Vår Bank og Forsikring som kom dårligst ut av 20 banker. De brukte hele 43 dager (!) før renten ble satt ned for eksisterende lånekunder, de nye kundene fikk derimot nyte godt av reduksjonen allerede etter to dager. Økonomidirektør Frank Lilleng var den gang lite fornøyd med å få pepper i pressen som "den tregeste banken". Det er derfor godt å se at de har tatt konsekvensen av dette og at de denne gang kommer noe bedre ut. Nå ligger de eksisterende kundene hos Vår Bank og Forsikring kun 1 måned etter de nye kundene. Det er selvfølgelig ikke bra nok, men i hvert fall et skritt i riktig retning.

Benytter du en av de 20 bankene i vår undersøkelse kan du finne hvordan din bank ligger an ved å trykke på lenken øverst til høyre i artikkelen.